Τρίτη 29 Δεκεμβρίου 2009

Όσα χρειάζεται να ξέρω για τον τρόπο χρήσης του blog

Στο κείμενο που ακολουθεί δημοσιεύω οδηγίες για την εξερεύνηση, το κατέβασμα και τον τρόπο χρήσης του υλικού που περιέχεται στο blog. Αυτά τα έχω δημοσιεύσει πάλι, σε ξεχωριστές αναρτήσεις. Αν ακολουθήσετε τις οδηγίες που δίνονται, είμαι σίγουρος ότι θα βρείτε εύκολα το θέμα που θέλετε


Η δομή του blog (ή πως μπορώ να βρω αυτό που θέλω)


1. Στη δεξιά πλευρά της εμφανιζόμενης πρώτης σελίδας (πάνω δεξιά) και κάτω από τον τίτλο ΕΤΙΚΕΤΕΣ υπάρχουν ομαδοποιημένα τα αντικείμενα που έχω «ανεβάσει». Δίπλα από τον τίτλο, σε παρένθεση, φαίνεται ο αριθμός των δημοσιεύσεων. Ό,τι δημοσίευση είναι παρουσίαση σε powerpoint (ppt), έχει αυτό το χαρακτηρισμό σε παρένθεση, δίπλα στον τίτλο.

π.χ. Θέλεις να βρεις μία παρουσίαση ppt για τη Φυσική Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας.
· Από τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ επιλέγεις τον τίτλο «Φυσική Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας (ppt)» και κάνεις επάνω του αριστερό κλικ.

· Υπάρχουν 4 δημοσιεύσεις που αντιστοιχούν στις 4 διδασκόμενες ενότητες του βιβλίου που χαρακτηρίζονται με πορτοκαλί χρώμα. Σε κάθε ενότητα υπάρχουν οι επιμέρους τίτλοι, με κίτρινο χρώμα, των παραγράφων για τις οποίες υπάρχουν παρουσιάσεις ppt. Κάτω από τον τίτλο της παραγράφου υπάρχει μία διεύθυνση του διαδικτύου (διεύθυνση URL). Η διεύθυνση δείχνει το χώρο που έχω χρησιμοποιήσει για να αποθηκεύσω το συγκεκριμένο θέμα.

Λίγο πιο κάτω, περιγράφεται ο τρόπος που θα δουλέψεις για να κατεβάσεις το υλικό στον υπολογιστή σου.

2. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ «Πού να ψάξω - τι να βρω» μπορείς να βρεις μία ποικιλία από προτεινόμενες διαδικτυακές διευθύνσεις, ελληνικές ή διεθνείς, που δίνουν την ευκαιρία για εύρεση προσομοιώσεων, του κατάλληλου animation ή java applet και όχι μόνο.


3. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ «Για το CERN» υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης με την κεντρική σελίδα του CERN και με την Ελληνική Ομάδα εκλαΐκευσης της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων.

4. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ «Διάλειμμα…» θα ξέρετε ότι μπορείτε να βρείτε υλικό, συνήθως σε μορφή powerpoint (pps), για ένα ....διάλειμμα. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι όταν είστε κουρασμένοι και σκοτισμένοι από όλα τα άλλα, ρίχνοντας μια ματιά στο «Διάλειμμα...» θα ξέρετε ότι θα μπορείτε να αφεθείτε στη μαγεία της εικόνας και να ταξιδέψετε σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα.

5. Ακόμη, έχω αναρτήσει όλα τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων για τη Γ' Λυκείου στα μαθήματα Φυσική Κατεύθυνσης, Φυσική Γεν. Παιδείας, Βιολογία Γεν. Παιδείας, όπως επίσης για τη Β' Λυκείου, στα μαθήματα Φυσική Κατεύθυνσης και Φυσική Γεν. Παιδείας (μέχρι το 2004). Τα θέματα αφορούν τις εξετάσεις των Ημερησίων Λυκείων, των Εσπερινών Λυκείων και των ομογενών. Είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, θέμα και είδος ερώτησης. Στον κατάλογο με τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ θα τα βρείτε με την ένδειξη «Θέματα εξετάσεων».


Περιεχόμενο και τρόπος κατεβάσματος του υλικού του blog


O κύριος λόγος που έφτιαξα αυτό το blog είναι προκειμένου να προβάλλω μια δουλειά που έχω κάνει για το σύνολο της διδακτέας ύλης της Φυσικής του Γενικού Λυκείου σε powerpoint (ppt).

Έτσι, όποιος(-α) συνάδελφος επιθυμεί να προσεγγίσει διδακτικά τα μαθήματα της Φυσικής με ένα διαφορετικό τρόπο, μέσω παρουσιάσεων ppt, να έχει μια πρώτη βάση στήριξης.

Ένα σημαντικό στοιχείο σ' αυτή τη διαδικασία είναι ότι έχω χρησιμοποιήσει το παρουσιαζόμενο υλικό μέσα στην τάξη, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης στο(-η) συνάδελφο που θα αποφασίσει να το χρησιμοποιήσει.

Με αυτό το σημείωμα θέλω να δώσω πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να "κατεβάσουμε" (download) το υλικό του blog.


Για να "ανεβάσω" (upload) το υλικό έχω χρησιμοποιήσει ως ενδιάμεσο την ιστοσελίδα (site) esnips (http://www.esnips.com/) που μου δίνει τη δυνατότητα να αποθηκεύσω υλικό μέχρι 5GB. Σε κάθε κομμάτι που αποθηκεύω, π.χ. ένα μάθημα ppt, αντιστοιχεί μία "διεύθυνση" (URL). Έτσι, ο αναγνώστης του blog βλέπει αυτή τη "διεύθυνση" κάτω από τον τίτλο του μαθήματος που έχει αναρτηθεί.

π.χ. Μαγνητικό πεδίο (ppt)

http://www.esnips.com/doc/2f79380c/-bd5a...................


· Κάνοντας αριστερό κλικ πάνω στη "διεύθυνση" ανοίγεται στο esnips μία σελίδα του ppt.

· Κάτω από την σελίδα του ppt εμφανίζεται η ένδειξη "download" με ένα πράσινο βέλος δίπλα. Αν θέλετε να "κατεβάσετε" στον υπολογιστή σας τη συγκεκριμένη παρουσίαση (ppt), κάνετε αριστερό κλικ στην ένδειξη download.


!!!!! (Προσοχή) Στην οθόνη που θα εμφανιστεί, μπορεί (όχι απαραίτητα) να υπάρχει κάτω δεξιά σε γαλάζιο πλαίσιο άλλη ένδειξη "download". Να μη κάνεις κλικ σ' αυτό το "download", αντίθετα πάτησε αριστερό κλικ στη λέξη "skip" ("απέφυγε"), που εμφανίζεται λίγες γραμμές παρακάτω.


Στη συνέχεια, θα εμφανιστεί στον υπολογιστή σας ένα «παράθυρο» που θα ζητάει να επιλέξετε να κάνετε "άνοιγμα" ή "αποθήκευση".


· Κάνετε αριστερό κλικ στην "αποθήκευση". Θα σας ζητηθεί να το αποθηκεύσετε σε μια περιοχή του υπολογιστή σας, π.χ. στην "επιφάνεια εργασίας".
· Κάνετε αριστερό κλικ στην "αποθήκευση" (κάτω δεξιά). Θα γίνει η αποθήκευση σε ελάχιστο χρόνο (εξαρτάται από την ταχύτητα κατεβάσματος που έχουμε) και θα εμφανιστεί στην "επιφάνεια εργασίας" το σήμα του ppt και το όνομα του θέματος. Στη συνέχεια μπορείτε να αποθηκεύσετε όπου θέλετε στον υπολογιστή σας αυτά τα αρχεία ppt, φτιάχνοντας φακέλους με θέματα που ανήκουν στην ίδια ενότητα Φυσικής.

Σε μερικές σελίδες των παρουσιάσεων (ppt) έχει γίνει υπερσύνδεση, δηλαδή μπορούμε να μεταπηδήσουμε από τη σελίδα της παρουσίασης σε μία προσομοίωση, ένα video, μία εικόνα κλπ, που έχει σχέση με το θέμα που παρουσιάζεται. Μπορούμε να καταλάβουμε ότι υπάρχει υπερσύνδεση, βλέποντας κάποιες λέξεις ή φράσεις που είναι υπογραμμισμένες.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, αν ο κέρσορας "ακουμπήσει" αυτή τη λέξη ή φράση και γίνει αριστερό "κλικ" επάνω τους, θα γίνει σύνδεση με την προσομοίωση ή το video που υπάρχει η υπερσύνδεση. Οι περισσότερες από αυτές τις υπερσυνδέσεις παραπέμπουν σε ιστοσελίδες στο διαδίκτυο και για τον χρήστη δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην παρουσίασή τους, αρκεί βέβαια να υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης με το διαδίκτυο.

Κάποιες άλλες υπερσυνδέσεις παραπέμπουν σε σημεία του δικού μου υπολογιστή, όπου έχω αποθηκεύσει αυτές τις προσομοιώσεις, video κλπ. Γι' αυτό ο χρήστης δεν θα μπορεί να κάνει αυτή την υπερσύνδεση. Για το ξεπέρασμα του προβλήματος έχω ανεβάσει στο e-snips αυτά τα αρχεία. Έτσι, σε κάθε παρουσίαση powerpoint, εφόσον υπάρχουν τέτοιες υπερσυνδέσεις, εμφανίζεται το όνομα της υπερσύνδεσης, όπως είναι γραμμένη στη διαφάνεια και ακολουθεί η διεύθυνση όπου έχει αναρτηθεί. Ο χρήστης χρειάζεται να καταργήσει την υπάρχουσα υπερσύνδεση και να δημιουργήσει καινούρια με τη διεύθυνση που δίνεται ή ακόμα καλύτερα με την θέση στον υπολογιστή του, όπου θα αποθηκεύσει το σχετικό αρχείο. Βέβαια, στη δεύτερη περίπτωση, αν η παρουσίαση αυτού του powerpoint γίνει με άλλο υπολογιστή, θα χρειαστεί να γίνει και πάλι υπερσύνδεση με τα σημεία του νέου υπολογιστή, όπου θα αποθηκευτούν αυτά τα αρχεία!

Ενδέχεται κάποια σύμβολα του Math Type που έχω χρησιμοποιήσει στις παρουσιάσεις (ppt) (π.χ. σύμβολο αθροίσματος, σύμβολο βέλους κλπ) να μην αναγνωρίζονται από τον υπολογιστή σας. Τότε θα εμφανίζονται στη θέση τους κάποια ακατανόητα σχήματα. Εκεί χρειάζεται να επέμβετε και να διορθώσετε το πρόβλημα, σβήνοντας το ακατανόητο σχήμα και γράφοντας πάλι το σωστό. Μπορείτε να βρείτε τα διάφορα μαθηματικά σύμβολα, ς εξής:

Εργαλεία → Προσαρμογή → Εντολές → Εισαγωγή → Επεξεργασία εξισώσεων

Επίσης, χρειάζεται να έχετε "κατεβάσει" στον υπολογιστή σας κάποια προγράμματα, όπως το Java (http://www.java.com/), το Flash (http://www.adobe.com/), το Quiqktime (http://www.apple.com/). Αυτά μπορείτε να τα "κατεβάσετε" δωρεάν, από τις αντίστοιχες διευθύνσεις τους. Αυτά τα προγράμματα σάς επιτρέπουν να προβάλλετε προσομοιώσεις, applets κλπ.

Σε περίπτωση που κάνετε τη σύνδεση με το esnips για να κατεβλασετε ένα αρχείο και εμφανιστεί η ένδειξη "error" κατά το άνοιγμα του αρχείου, μη πανικοβληθείτε. Αυτό δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα στο κατέβασμα. Θα κάνετε αριστερό κλικ στο download και θα ακολουθήσετε τη διαδικασία που περιγράφεται παραπάνω.


Παρόλο που φαίνεται ότι έχει ολοκληρωθεί η παρουσίαση της Φυσικής του Γεν. Λυκείου από αυτό το blog, δεν είναι έτσι. Το περιεχόμενο του blog έχει μια δυναμική και θα βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη και βελτίωση. Έτσι, αν βλέπετε την ένδειξη νέο δίπλα σε ένα τίτλο, θα ξέρετε ότι το περιεχόμενο αυτού του τίτλου έχει ανανεωθεί. Το κόκκινο χρώμα θα αφορά αλλαγές που έγιναν μέσα στο διδακτικό έτος 2009-10.

Αυτό που σίγουρα χρειάζεται είναι υπομονή, κάτι που μπορεί να ενισχυθεί από την όρεξή σας να παρουσιάσετε το μάθημά σας με ένα διαφορετικό τρόπο.



Πώς χρησιμοποιώ το υλικό στην τάξη


Κάνω το μάθημα στην αίθουσα του εργαστηρίου. Έχω μόνιμα εγκαταστημένο τον βιντεοπροβολέα και απέναντι κινητή οθόνη σε τρίποδα. Ο βιντεοπροβολέας συνδέεται μέσω ειδικού εξαρτήματος (τον συνοδεύει στη συσκευασία του) με τον υπολογιστή και την οθόνη του. Έτσι, έχω τη δυνατότητα να βλέπω στην οθόνη του υπολογιστή ότι προβάλλεται από τον βιντεοπροβολέα στην κινητή οθόνη.

Έχω προετοιμάσει την παρουσίαση του μαθήματος σε ppt. Χρησιμοποιώ ασύρματο ποντίκι (wireless mouse) χειρός. Έτσι, μπορώ να κινούμαι διαρκώς στην αίθουσα και να αλλάζω τις προβαλλόμενες διαφάνειες κατά βούληση, χωρίς να είμαι "κολλημένος" πίσω από τον υπολογιστή. Παράλληλα, έχω τη δυνατότητα να γράφω στον πίνακα, δίχως βέβαια να αλλάζει η διαφάνεια, αν δεν το επιλέξω εγώ. Μ' αυτό τον τρόπο "βάζω χρώμα" στο μάθημά μου, ενώ παράλληλα το πλουτίζω με σχέδια, εικόνες, γραφικές παραστάσεις, κίνηση και βέβαια κερδίζω χρόνο.

Οπωσδήποτε υπάρχει αντίλογος και διαφωνία σε έναν τέτοιο τρόπο παρουσίασης και εγώ θα είμαι ο τελευταίος που θα διαφωνήσει σε κάτι τέτοιο, αλλά ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι "κουβαλάει όλη την αλήθεια";

Για τους μαθητές

1. Οι μαθητές μπορούν να βρουν βέβαια τις διάφορες παρουσιάσεις ppt, αλλά επιπλέον οι μαθητές της Γ' Λυκείου Θετικής ή Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να"κατεβάσουν" όλα τα θέματα Φυσικής (Κατ/σης) των Πανελλαδικών εξετάσεων από το 2001 και μετά. Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.

2. Οι μαθητές της Γ' Λυκείου Γενικής Παιδείας μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που έχουν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2001, στη Φυσική (Γεν. Παιδείας) και στη Βιολογία (Γεν. Παιδείας). Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.

3. Οι μαθητές της Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας, όπως και της Β' Λυκείου Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που είχαν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2000 μέχρι και το 2004, στη Φυσική των αντίστοιχων μαθημάτων. Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.

4. Όλοι οι μαθητές μπορούν να βρουν ενδιαφέρουσα μια περιήγηση στην ιστορία του CERN, όπως και στη δουλειά που γίνεται εκεί. Η Ελληνική ομάδα για την εκλαΐκευση της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων έχει κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα προσπάθεια προσέγγισης αυτού του θέματος. Ρίχτε μια ματιά.

5. Για τους μαθητές βέβαια, όπως για όλους, υπάρχει το «Διάλειμμα…» για ένα ευχάριστο διάλειμμα στον επίπονο ρυθμό ζωής που ακολουθούν, μέσα από τη μαγεία της εικόνας και το «ταξίδι» σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα!


Πάνω απ’ όλα όμως, στους μαθητές δίνεται η δυνατότητα να είναι σε συνεχή επαφή με τον καθηγητή τους, μιας και μπορούν να σχολιάσουν ή να ρωτήσουν, στέλνοντας μόνο ένα mail οποιαδήποτε ώρα, ανεξάρτητα από τη λειτουργία του σχολείου.

Και βέβαια για μένα, είναι μια ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη να ξέρω, ότι υπάρχουν μαθητές που «blogάρουν» στο διαδίκτυο και έχουν γίνει αναγνώστες μου.


Κλείνοντας αυτό το κείμενο, οφείλω να ευχαριστήσω τους συναδέλφους και τους μαθητές μου, που με μια καλή κουβέντα, με ένα mail ή το κυριότερο με την αύξηση των επισκέψεων στο blog, δίνουν σε μένα την ευχαρίστηση της δημιουργίας και την όρεξη να συνεχίσω.

ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!

Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2009

...και κάτι διαφορετικό, έτσι για σπάσιμο.

"Όταν το κυρίαρχο ρεύμα διηγείται την καταστροφή του, είναι η κατάλληλη εποχή να ονειρεύονται οι αποκλεισμένοι, έτσι για σπάσιμο."
Από συνέντευξη των Active Member στη Μαρία Μαρκουλή για την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ".

Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009

Προτεινόμενα θέματα εργασιών για τη Φυσική Γ' Λυκείου Γεν. Παιδείας

Θέματα σχετικά με το "Φως".

  • Οδυσσέας Ελύτης: ο ποιητής του φωτός.
  • Η σχέση του Le Corbusier με το ελληνικό φως.
  • Το φως στη ζωγραφική του Caravaggio.
  • Υπεριώδεις ακτίνες: ωφέλεια και βλάβη από αυτές.
  • Η άποψη του Newton για το φως.
  • Φωτοηλεκτρικό φαινόμενο.
  • Φως και σκιές σε μια φωτογραφία.
  • Πώς βλέπουμε;
  • Το ουράνιο τόξο.
  • Το φως στην αρχιτεκτονική του Παρθενώνα.

Εργασίες μαθητών

Εδώ θα δημοσιεύονται εργασίες που θα αναλαμβάνουν και θα παρουσιάζουν μαθητές από τις τάξεις που κάνω μάθημα.

Η ιδέα προέκυψε από την ανάγκη να αποκτήσει μεγαλύτερο ενδιαφέρον ένα μάθημα γενικής παιδείας, όπως είναι η Φυσική της Γ' Λυκείου. Είναι γνωστό νομίζω, ότι ένα τέτοιο μάθημα αντιμετωπίζεται από ένα μεγάλο, ίσως το μεγαλύτερο, μέρος των μαθητών, με αδιαφορία έως πλήρη απαξίωση. Αυτό, είναι φυσικό να γεμίζει το συνάδελφο ή τον συνεπή μαθητή με κούραση, γιατί γίνεται μάθημα, χωρίς τελικά να γίνεται, δηλαδή χωρίς αποτέλεσμα.

Οι εργασίες αυτές θα είναι πεντάλεπτες παρουσιάσεις μέσα στην τάξη, παρουσιασμένες οπωσδήποτε προφορικά με τη βοήθεια σημειώσεων, με τη δυνατότητα χρήσης πολυμέσων παρουσίασης.

Τα θέματα θα προέρχονται από μία προτεινόμενη λίστα θεμάτων ανά κεφάλαιο, που θα παραμένει ανοιχτή για συμπλήρωση. Το περιεχόμενο των θεμάτων θα μπορεί να προέρχεται από μία μεγάλη ποικιλία πεδίων ενδιαφέροντος (λογοτεχνία, ζωγραφική, κινηματογράφος, αρχιτεκτονική και βέβαια φυσική) με στόχο το κέντρισμα του ενδιαφέροντος ιδιαίτερα των μαθητών που κατά τεκμήριο "αδιαφορούν". Τα θέματα αυτά θα έχουν πάντα ως αφορμή τα συγκεκριμένα θέματα της Φυσικής που συναντάμε στη διδασκόμενη ύλη.

Οι εργασίες των μαθητών θα δημοσιεύονται, εφόσον το επιθυμούν και θα αποθηκεύονται στο esnips, όπως το υπόλοιπο υλικό. Όποιος(-α) επιθυμεί να "κατεβάσει" μία εργασία, χρειάζεται να κάνει αριστερό "κλικ" στην διεύθυνση, κάτω από τον τίτλο της εργασίας και να ακολουθήσει τις πάγιες οδηγίες για το "κατέβασμα" (ΕΤΙΚΕΤΑ "Πληροφορίες για το blog και τη χρήση του").

Επίσης, θα αναρτώνται τα προτεινόμενα θέματα κατά μάθημα και κεφάλαιο, ώστε να δίνεται η δυνατότητα του εμπλουτισμού τους.

Ο χρόνος θα δείξει πόσο θα ανταποκριθούν οι μαθητές(-τριες) σ' αυτή την πρωτοβουλία, μιας και η συμμετοχή δεν είναι υποχρεωτική.

Εργασίες μαθητών στη Φυσική Γ' Λυκείου Γεν. Παιδείας

Το φως στον Caravaggio
από τη μαθήτρια Αλεξάνδρα Πεντάζου (20/11/2009)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ


Υπεριώδης ηλιακή ακτινοβολία
από τη μαθήτρια Τετιάνα Πριντίι (18/12/2009)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ


Το πυρηνικό ατύχημα στο Τσερνόμπιλ
από τις μαθήτριες Ασημίνα Τζεμπετζή και Μαρία Ράπτη

Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2009

Η Βιολογία της Γ' Λυκείου (Γ.Π.) σε διαφάνειες

Σήμερα ξεκινώ τη δημοσίευση σε διαφάνειες, της ύλης της Βιολογίας της Γ' Λυκείου Γ.Π.

Είναι μια δουλειά που είχα δημιουργήσει κάποια χρόνια πριν, όταν δίδασκα τη Βιολογία στη Γ' Λυκείου. Τότε χρησιμοποιούσα το overhead (επιδιασκόπιο) για την προβολή των διαφανειών, που τις είχα εκτυπώσει στις ειδικές ζελατίνες (διαφάνειες) για εκτυπωτή.

Σήμερα, απλά χρησιμοποίησα διαφορετικό τύπο γραμματοσειράς στα κείμενα των διαφανειών (comic sans αντί για times new roman).

Νομίζω, ότι το περιεχόμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από συναδέλφους καθηγητές (εφόσον το εκτυπώσουν), αλλά και από μαθητές.

Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία του ανθρώπου - Μικροοργανισμοί § 1.1, § 1.2

Μηχανισμοί άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού - Βασικές αρχές ανοσίας § 1.3.1, § 1.3.2

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2009

Διάλειμμα...

Κάτω από αυτό τον τίτλο θα ξέρετε ότι μπορείτε να βρείτε υλικό, συνήθως σε μορφή powerpoint (pps), για ένα ....διάλειμμα. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι όταν είστε κουρασμένοι και σκοτισμένοι από όλα τα άλλα, ρίχνοντας μια ματιά στο "Διάλειμμα..." θα ξέρετε ότι θα μπορείτε να αφεθείτε στη μαγεία της εικόνας και να ταξιδέψετε σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα.


Οφείλω βέβαια να ευχαριστήσω την καλή μου ξαδέλφη τη Νάσια, που δικτυωμένη στο διαδίκτυο ανακαλύπτει όλο αυτό το υλικό και μου το στέλνει εδώ και χρόνια. Χωρίς τη δικιά της αγάπη για το ωραίο, δεν θα είχα τη δυνατότητα αυτής της "έκθεσης".


Το υλικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί, όπως και το υπόλοιπο.


Το έχω ανεβάσει στο esnips, έχω γράψει τη διεύθυνση που έχει αποθηκευτεί το υλικό κάτω από τον τίτλο του και χρειάζεται να γίνει "κατέβασμα" (download), στον υπολογιστή του χρήστη, όπως περιγράφεται στο θέμα "Μήπως είναι αρκετά μέχρι τώρα;" στην ετικέτα "Πληροφορίες για το blog και τη χρήση του".

Ένας πρωτότυπος τρόπος για την παρουσίαση των δυνάμεων του 10 (pps)
http://www.esnips.com/doc/f23ba7a4-3b3a-4b31-86e6-2f4f9b70e2b7/marvelous

Εικόνες από το National Geografic I (pps)
https://copy.com/yJkmgGn9g9jn

Εικόνες από το National Geografic II (pps)
https://copy.com/te6lFijDplKA

Εικόνες από το National Geografic III (pps)
https://copy.com/MBpvvOl3qOh2

Εικόνες από το National Geografic IV (pps)
https://copy.com/CaxBRaDhZbm2

Εικόνες από το National Geografic V (pps)
https://copy.com/xxmclObG6YYv

Φωτογραφίες από την Ανταρκτική (pps)
https://copy.com/NShPlGqCwPhf

Φωτογραφίες από την Αυστρία (pps)
Όμορφη Ιταλία (pps)
https://copy.com/q2FjIs4Elrtj

Ιταλία - Πορτοφίνο (pps)
Ιταλία - Αίτνα (pps)

Στην άκρη του γκρεμού (pps)

Φωτισμένο Παρίσι (pps)
https://copy.com/D10begzGAWE9

Εικόνες του κόσμου τη νύχτα (pps)

Εικόνες από τη Βραζιλία (pps)

MatchuPitchu και Ίνκας (pps)
Εικόνες από τη Νορβηγία (pps)

Ρομαντικοί προορισμοί (pps)

Περιοχές της Ευρώπης από ψηλά (pps)

Εικόνες περιοχών της Γης από ψηλά (pps)

Ελληνικά νησιά από ψηλά (pps)

Χιονισμένες κορυφές απ' όλο τον κόσμο (pps)

Χιονισμένες κορυφές από τη Φινλανδία (pps)

Σταθμοί του Μετρό της Μόσχας (pps)
Όμορφες γέφυρες (pps)

Καλλιτεχνικές φωτογραφίες I (pps)
Καλλιτεχνικές φωτογραφίες II (pps)
Καλλιτεχνικές φωτογραφίες ΙΙΙ (pps)
Καλλιτεχνικές φωτογραφίες IV (pps)
Καλλιτεχνικές φωτογραφίες V (pps)
Φωτογραφίες από το βυθό της θάλασσας (pps)
Φωτογραφίες από σπηλιές (pps)
Σπάνιες φωτογραφίες του 1911 από τους καταρράκτες του Νιαγάρα (pps)
Ταξιδεύοντας στον κόσμο με το ρυθμό του "Born to be alive" (pps)
Παιχνιδίσματα του νερού (pps)
Περίεργες... φωτογραφίες (pps)
Χαριτωμένες φωτογραφίες (pps)

Παρασκευή 28 Αυγούστου 2009

Θέματα Εξετάσεων στη Φυσική Β' Λυκείου (Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης))

Περιέχει τα θέματα της Φυσικής Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης που είχαν δοθεί στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για τη Β' Λυκείου των Ημερησίων Λυκείων και τη Γ' Λυκείου των Εσπερινών Λυκείων, μέχρι και το 2004.

Θερμοδυναμική - Κινητική θεωρία των αερίων
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Ηλεκτρομαγνητισμός
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Θέματα Εξετάσεων στη Φυσική Β' Λυκείου (Γενικής Παιδείας)

Περιέχονται τα θέματα Φυσικής Γενικής Παιδείας των Πανελλαδικών Εξετάσεων για τη Β' Λυκείου των Ημερησίων Λυκείων και τη Γ' Λυκείου των Εσπερινών Λυκείων, μέχρι και το 2004.
Κεφάλαιο 1ο (Στατικός Ηλεκτρισμός)

Κεφάλαιο 2ο (Δυναμικός Ηλεκτρισμός)
Κεφάλαιο 3ο (Ηλεκτρομαγνητισμός)

Κεφάλαιο 4ο (Ταλαντώσεις - Απλό εκκρεμές)

Κυριακή 23 Αυγούστου 2009

Μήπως είναι αρκετά μέχρι τώρα;

Αυτή η σκέψη μού ήρθε πριν από λίγο, έχοντας λύσει το σταυρόλεξο του Κυριακάτικου Βήματος (πάντα εύκολο) και ακούγοντας τα κανάλια να "παίζουν" ασταμάτητα τις πυρκαγιές που καίνε την Αττική για τρίτη μέρα, μαζί με την απελπισία των κατοίκων.

Έχοντας ξεκινήσει αυτή τη δουλειά την 1η Ιουλίου, χρειάστηκα αρκετές ώρες μέχρι σήμερα (τις μέρες που ήμουν στην Αθήνα) για να εμφανίσω το αποτέλεσμα που μπορεί κάποιος να δει σ' αυτό το blog. Ασφαλώς, όπως είχα επισημάνει ήδη από το πρώτο γράψιμό μου, η διαδικασία ενός blog έχει μία δυναμική τέτοια, που ποτέ δεν είναι αρκετά.

Σήμερα όμως αισθάνομαι ότι εδώ χρειάζεται να κάνω μία στάση, μιας και το κύριο αντικείμενο αυτού του blog έχει πλέον αναρτηθεί.

Υπενθυμίζω, ότι ο κύριος λόγος που έφτιαξα αυτό το blog είναι προκειμένου να προβληθεί το σύνολο της διδακτέας ύλης της Φυσικής του γενικού Λυκείου σε powerpoint (ppt).

Έτσι, όποιος(-α) συνάδελφος επιθυμεί να προσεγγίσει διδακτικά τα μαθήματα της Φυσικής με ένα διαφορετικό τρόπο, μέσω παρουσιάσεων ppt, να έχει μια πρώτη βάση στήριξης.

Ένα σημαντικό στοιχείο σ' αυτή τη διαδικασία είναι ότι έχω χρησιμοποιήσει το παρουσιαζόμενο υλικό μέσα στην τάξη, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης στο(-η) συνάδελφο που θα αποφασίσει να το χρησιμοποιήσει.
  • Πώς χρησιμοποιώ το υλικό στην τάξη (για συναδέλφους).

Κάνω το μάθημα στην αίθουσα του εργαστηρίου. Έχω μόνιμα εγκαταστημένο τον βιντεοπροβολέα και απέναντι κινητή οθόνη σε τρίποδα. Ο βιντεοπροβολέας συνδέεται μέσω ειδικού εξαρτήματος (τον συνοδεύει στη συσκευασία του) με τον υπολογιστή και την οθόνη του. Έτσι, έχω τη δυνατότητα να βλέπω στην οθόνη του υπολογιστή ότι προβάλλεται από τον βιντεοπροβολέα στην κινητή οθόνη.

Έχω προετοιμάσει την παρουσίαση του μαθήματος σε ppt. Χρησιμοποιώ ασύρματο ποντίκι (wireless mouse) χειρός. Έτσι, μπορώ να κινούμαι διαρκώς στην αίθουσα και να αλλάζω τις προβαλλόμενες διαφάνειες κατά βούληση, χωρίς να είμαι "κολλημένος" πίσω από τον υπολογιστή. Παράλληλα, έχω τη δυνατότητα να γράφω στον πίνακα, δίχως βέβαια να αλλάζει η διαφάνεια, αν δεν το επιλέξω εγώ.

Μ' αυτό τον τρόπο "βάζω χρώμα" στο μάθημά μου, ενώ παράλληλα το πλουτίζω με σχέδια, εικόνες, γραφικές παραστάσεις, κίνηση και βέβαια κερδίζω χρόνο.

Οπωσδήποτε υπάρχει αντίλογος και διαφωνία σε έναν τέτοιο τρόπο παρουσίασης και εγώ θα είμαι ο τελευταίος που θα διαφωνήσει σε κάτι τέτοιο, αλλά ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι "κουβαλάει όλη την αλήθεια";

Όπως περιγράφω σε προηγούμενα δημοσιεύματά μου, ο(η) κάθε συνάδελφος χρειάζεται να κατεβάσει στον υπολογιστή του τα αρχεία ppt που θέλει να χρησιμοποιήσει και να κάνει τις απαραίτητες υπερσυνδέσεις (αν υπάρχουν).

  • Η δομή του blog (ή πώς μπορώ να βρω αυτό που θέλω).

Στη δεξιά πλευρά της εμφανιζόμενης πρώτης σελίδας (πάνω δεξιά) και κάτω από τον τίτλο ΕΤΙΚΕΤΕΣ υπάρχουν ομαδοποιημένα τα αντικείμενα που έχω "ανεβάσει". Δίπλα από τον τίτλο, σε παρένθεση, φαίνεται ο αριθμός των δημοσιεύσεων. Ό,τι δημοσίευση είναι παρουσίαση σε ppt, έχει αυτό το χαρακτηρισμό σε παρένθεση, δίπλα στον τίτλο.

π.χ. 1. Θέλεις να βρεις μία παρουσίαση ppt για τη Φυσική Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας.

  • Από τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ επιλέγεις τον τίτλο "Φυσική Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας (ppt)" και κάνεις επάνω του αριστερό κλικ.
  • Υπάρχουν 4 δημοσιεύσεις που αντιστοιχούν στις 4 διδασκόμενες ενότητες του βιβλίου που χαρακτηρίζονται με πορτοκαλί χρώμα. Σε κάθε ενότητα υπάρχουν οι επιμέρους τίτλοι, με κίτρινο χρώμα, των παραγράφων για τις οποίες υπάρχουν παρουσιάσεις ppt. Κάτω από τον τίτλο της παραγράφου υπάρχει μία διεύθυνση του διαδικτύου (διεύθυνση URL). Κάνεις αριστερό κλικ σ' αυτή τη διεύθυνση. Στη συνέχεια, ακολουθείς τις οδηγίες που έχω δώσει σε προηγούμενη δημοσίευση ("Πληροφορίες για το blog και τη χρήση του") για να κατεβάσεις το υλικό.

2. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ "Πού να ψάξω - τι να βρω" μπορείς να βρεις μία ποικιλία από προτεινόμενες διαδικτυακές διευθύνσεις, που δίνουν την ευκαιρία για ψάξιμο του κατάλληλου animation ή java applet και όχι μόνο.

3. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ "Για το CERN" υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης με την κεντρική σελίδα του CERN και με την Ελληνική Ομάδα εκλαΐκευσης της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων.

  • Για τους μαθητές.

1. Οι μαθητές μπορούν να βρουν βέβαια τις διάφορες παρουσιάσεις ppt, αλλά επιπλέον οι μαθητές της Γ' Λυκείου Θετικής ή Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να "κατεβάσουν" όλα τα θέματα Φυσικής (Κατ/σης) των Πανελλαδικών εξετάσεων από το 2001 και μετά.

Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.

π.χ. Θέλεις να βρεις τα θέματα για τις "Ηλεκτρικές ταλαντώσεις".

  • Από τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ επιλέγεις τον τίτλο "Φυσική Γ' Λυκείου Κατ/σης (Θέματα εξετάσεων) και κάνεις πάνω του αριστερό κλικ.

Με κίτρινο χρώμα είναι γραμμένοι οι τίτλοι των επιμέρους παραγράφων των θεμάτων. Κάτω από τον τίτλο "Θέματα ηλεκτρικών ταλαντώσεων" υπάρχει μία διαδικτυακή διεύθυνση, στην οποία κάνεις αριστερό κλικ. Στη συνέχεια, για το κατέβασμα του υλικού στον υπολογιστή σου, να ακολουθήσεις τις οδηγίες που έχω δώσει σε προηγούμενη δημοσίευση ("Πληροφορίες για το blog και τη χρήση του").

2. Οι μαθητές της Γ' Λυκείου Γενικής Παιδείας μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που έχουν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2001, στη Φυσική (Γεν. Παιδείας) και στη Βιολογία (Γεν. Παιδείας). Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά παραγράφους, κεφάλαια, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.

Μπορείς να "κατεβάσεις" οτιδήποτε χρειάζεσαι, ακολουθώντας τη διαδικασία που περιέγραψα προηγούμενα, στην παράγραφο 1 "Για τους μαθητές".

3. Οι μαθητές της Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας, όπως και της Β' Λυκείου Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που είχαν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2000 μέχρι και το 2004, στη Φυσική των αντίστοιχων μαθημάτων. Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά παραγράφους, κεφάλαια και είδος ερώτησης. Το κατέβασμα γίνεται όπως περιγράφεται στις προηγούμενες περιπτώσεις.

4. Ειδικά οι μαθητές της Γ' Λυκείου του 1ου Γεν. Λυκείου Χαλανδρίου μπορούν να βρίσκουν πληροφορίες για οτιδήποτε νεότερο προκύπτει, για την προγραμματισμένη εκδρομή στο CERN, στην ΕΤΙΚΕΤΑ "Για το CERN".

Στο κλείσιμο αυτού του σημειώματος να πω, ότι το περιεχόμενο του blog θα είναι υπό συνεχή διαμόρφωση-ανανέωση. Έτσι, συχνά θα εμφανίζεται ο χαρακτηρισμός νέο σε κάποια παλιά ανάρτηση στην οποία θα έχει γίνει κάποια μικρή ή μεγάλη αλλαγή. Η παλιά ανάρτηση θα αντικαθίσταται από την ανανεωμένη.

Σε μια εβδομάδα περίπου τα σχολεία ανοίγουν.

Εύχομαι στους(στις) συναδέλφους καλή χρονιά με όρεξη και κουράγιο για ότι προκύψει.

Στους μαθητές, το μόνο που έχω να ευχηθώ είναι να δείξουν κουράγιο και δύναμη, σ' αυτό το γολγοθά που τους έχουμε ετοιμάσει.

...λίγες ακόμη διευθύνσεις (είναι ατέλειωτες!!!)

Για όσους ξέρουν ισπανικά. Περιέχει java applets στο τέλος κάθε ενότητας της θεωρίας.
Για όσους ξέρουν ιταλικά, από το Πανεπιστήμιο της Μεσίνα. Δεξιά υπάρχει λίστα των περιεχομένων (sezioni) και με αριστερό κλικ στο θέμα, πηγαίνουμε στο σύνολο των περιεχομένων αυτού του θέματος. Κάθε επιμέρους θέμα είναι σε πλαίσιο με επικεφαλλίδα. Για να ανοίξουμε το applet κάνουμε αριστερό κλικ στο visualizza l'applet su questo server.

Για όσους ξέρουν γαλλικά (Physique et simulations numériques - Université du Maine Le Mans). Περιέχει java applets.

http://subaru.univ-lemans.fr/enseignements/physique/02/

Και ακόμη PHYSICS ANIMATIONS by YVES PELLETIER. Ο Καναδός κινηματογραφιστής Yves Pelletier έχει γυρίσει μερικά πολύ ενδιαφέροντα animations για Μηχανική, Ηλεκτρομαγνητισμό κλπ.

http://web.ncf.ca/ch865/englishdescr/main.html

Ιστοσελίδα physicsclassroom (του καθηγητή Tom Henderson)

http://www.physicsclassroom.com/

Η ιστοσελίδα έχει φτιαχτεί από τον καθηγητή Φυσικής Tom Henderson και απευθύνεται σε επίπεδο Γυμνασίου - Λυκείου. Περιέχει θεωρία για τα σημαντικότερα θέματα Φυσικής που συναντάμε στη διδακτέα ύλη. Είναι απλό στην εύρεση, αρκεί βέβαια να ξέρουμε Αγγλικά.
Περιέχει animations (κινούμενα σχέδια) με χιουμοριστικό χαρακτήρα, που μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε σε παρουσιάσεις (ppt) που θα τις κάνουν πιο ευχάριστες.
Όλα τα animations βρίσκονται με αριστερό κλικ στον τίτλο Multimedia Physics Studio. Στη συνέχεια βλέπουμε ότι είναι χωρισμένα σε ενότητες. Μια σύντομη περιήγηση έχει ενδιαφέρον.

Σάββατο 22 Αυγούστου 2009

Ιστοσελίδα του Ανδρέα Ιωάννου Κασσέτα

http://users.sch.gr/kassetas/

Ο Ανδρέας, γλαφυρός και στον ηλεκτρονικό λόγο του, μας φέρνει πιο κοντά με τη Φυσική μέσα από
  • και την Εφημερίδα SCRIPTA MANENT

    Σήμερα, 27 Δεκεμβρίου 2015, ο Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας έφυγε από κοντά μας. Καλό ταξίδι Ανδρέα. Θα σε θυμάμαι πάντα όπως ήσουν, ΝΕΟΣ.

Ιστοσελίδες Εργαστηριακών Κέντρων Φυσικών Επιστημών

Ιστοσελίδα των ΕΚΦΕ Χαλανδρίου και Ν. Ιωνίας
http://ekfe-n-ionias.att.sch.gr/

Είναι η ιστοσελίδα των ΕΚΦΕ της περιοχής μας. Μια ιστοσελίδα στημένη από τους καλούς φίλους και συνεργάτες, υπεύθυνους των αντίστοιχων ΕΚΦΕ, Κώστα Καμπούρη και Γιώργο Χαλκιόπουλο.
Μπορείτε να βρείτε ό,τι χρειάζεται ένας καθηγητής για την πειραματική διδασκαλία της Φυσικής, της Χημείας, της Βιολογίας και όχι μόνον. Υπάρχει άμεση ενημέρωση για οτιδήποτε αφορά τη λειτουργία του Σχολικού Εργαστηρίου Φυσικών Επιστημών, παρουσιασμένο με έναν πολύ "καθαρό" τρόπο.


Ιστοσελίδα του Α' ΕΚΦΕ Αν. Αττικής
http://1ekfe-anatol.att.sch.gr/

Ο καλός φίλος και συνάδελφος Κώστας Παπαμιχάλης με τους συνεργάτες του έχουν στήσει αυτή την ιστοσελίδα με πολύ μεράκι, έτσι ώστε οι συνάδελφοι και οι μαθητές να μπορούν να βρουν πλούσιο υλικό για πειραματικές αναζητήσεις στη Φυσική, τη Χημεία και τη Βιολογία.
Ιστοσελίδα του Β' ΕΚΦΕ Αν. Αττικής
Ο καλός φίλος και συνάδελφος Γιώργος Κατσιγιάννης με τους συνεργάτες του παρουσιάζουν μια πλούσια ποικιλία πειραματικών δραστηριοτήτων με έμφαση στη Χημεία.

Ιστοσελίδα του Fu-Kwun Hwang (NTNUJAVA Virtual Physics Laboratory)

http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/

Από τη μακρινή Taiwan μια πολύ πλούσια συλλογή από java applets. Χρειάζεται να κάνετε εγγραφή στην ιστοσελίδα (log in) για να έχετε πρόσβαση χωρίς προβλήματα.

Ιστοσελίδα του B.Surendranath Reddy

http://surendranath.tripod.com/Applets.html

Περιέχει μεγάλη ποικιλία java applets από όλο το χώρο της Φυσικής.

Ιστοσελίδα του Φυσικού Γιάννη Θεοδώνη (δεν ενημερώνεται πλέον)

http://users.ntua.gr/ytheod/kymatiki

Με πολύ απλό και χαρακτηριστικό τρόπο παρουσιάζονται με java applets τα παρακάτω θέματα:

Παρασκευή 21 Αυγούστου 2009

Ιστοσελίδα του Molecular Expressions (Science, Optics and you)

Εδώ μπορούμε να βρούμε μια μεγάλη ποικιλία θέματων από τη Βιολογία, τη Φυσική, την Αστρονομία ή τη Χημεία.
Ένας πρωτότυπος τρόπος παρουσίασης της μεταβολής των μεγεθών από το πολύ μικρό μέχρι το πολύ μεγάλο, με τη βοήθεια της κλίμακας του 10.

http://micro.magnet.fsu.edu/primer/java/scienceopticsu/powersof10/index.html

Στην ίδια ιστοσελίδα, αν κάνουμε αριστερό κλικ στο tutorials, πάμε στη διεύθυνση

http://micro.magnet.fsu.edu/optics/tutorials/index.html

και βρίσκουμε java applets για Οπτική.

Στην ίδια ιστοσελίδα στη διεύθυνση

http://micro.magnet.fsu.edu/optics/timeline/people/index.html

βρίσκουμε όλη την ιστορία της Οπτικής, μέσα από την ιστορία των προσώπων που διαμόρφωσαν με τις απόψεις τους αυτό τον κλάδο της Φυσικής . Βρίσκουμε ακόμη εικόνες ή φωτογραφίες αυτών των προσώπων.

Ιστοσελίδα του C.K. Ng (Learn Physics using Java)

http://www.ngsir.netfirms.com/
Έχει πολύ χρήσιμα java applets στη Μηχανική (σύνθεση διανυσμάτων, έργο και ενέργεια, εκκρεμές, ταλαντώσεις κλπ), στην Κυματική (τρέχοντα κύματα, σύνθεση κυμάτων, στάσιμα κύματα κλπ), στον Ηλεκτρομαγνητισμό (απλό ηλεκτρικό κύκλωμα, δύναμη Laplace, φαινόμενο επαγωγής κλπ).

Ιστοσελίδα του Nori Mari

http://www2.biglobe.ne.jp/~norimari/science/JavaApp/e-JavaP.html
Περιέχει εύχρηστα java applets ιδιαίτερα για τα κύματα (σύνθεση κυμάτων, στάσιμα κύματα κλπ)

Ιστοσελίδα του πανεπιστημίου Colorado (Πρόγραμμα Physics 2000 - PHET)

http://www.colorado.edu/physics/2000/index.pl

Στην ιστοσελίδα αυτή μπορείτε να βρείτε έναν πρωτότυπο (μέσω διαλόγου) τρόπο παρουσίασης πολλών θεμάτων Φυσικής (στα Αγγλικά). Επίσης, με το πρόγραμμα αυτό φτιάχτηκε μια μεγάλη σειρά από applets, μερικά από τα οποία μπορούν να φανούν χρήσιμα στην ελληνική διδακτέα ύλη. Το κυριότερο είναι ότι αυτά έχουν μεταγλωττιστεί στα ελληνικά από το ITY και συνοδεύονται από εγχειρίδιο που περιέχει σενάρια για διδασκαλία με τη βοήθεια αυτών των applets. Το πρόγραμμα είναι γνωστό με το όνομα PHET.
Παρακάτω φαίνονται οι διευθύνσεις όπου έχω ανεβάσει μερικά από αυτά τα applets, όπως και το εγχειρίδιο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων.
  • Εγχειρίδιο εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων

http://www.esnips.com/doc/c7165729-a5ca-4189-8162-e98e15bd5fbd/Εγχειρίδιο-Εκπαιδευτικών-Δραστηριοτήτων

  • Εργαλείο κατασκευής κυκλωμάτων DC

http://www.esnips.com/doc/83d124bd-0b2b-4b94-a2c2-d4503ec476a2/cck_dc_about

  • Ιδιότητες αερίου

http://www.esnips.com/doc/aa671519-0958-4eef-81a4-4752fe942ef6/gasProperties_about

  • Μπαλόνια και Στατικός ηλεκτρισμός

http://www.esnips.com/doc/be47e7f9-eac8-4f74-8f01-2d6e98e955fc/balloons_about

  • Ηλεκτρικό πεδίο

http://www.esnips.com/doc/2946375e-5e94-49bc-bc9c-add924fc364c/e-field_el

  • Fourier: Δημιουργία κυμάτων

http://www.esnips.com/doc/270f8ec4-9d32-4d70-a1d8-df98f69ac3f3/fourier_about

  • Κύκλωμα μπαταρίας - αντίστασης

http://www.esnips.com/doc/004bc043-94c0-43c9-acfa-ab1c631c1f20/ohm_1d

  • Εργαλείο κατασκευής κυκλωμάτων AC - DC

http://www.esnips.com/doc/f99b2cc2-f3ca-4bfc-90da-654649aa4948/cck_ac_about

  • Σκέδαση Rutherford

http://www.esnips.com/doc/8a510dae-8490-43c6-a5ae-2196d03af143/rutherford-scattering_about

  • Εργαστήριο Ηλεκτρομαγνητισμού Faraday

http://www.esnips.com/doc/aeef416c-1337-4cfb-9654-5ba2b0e49118/faraday_about

  • Κεκλιμένο επίπεδο

http://www.esnips.com/doc/37454c0c-128f-4f3e-b4b2-345a1b307df1/the-ramp_about

  • Αγωγιμότητα

http://www.esnips.com/doc/b6e5dc5e-1012-4d29-aa00-4dfd9bdd2137/conductivity_about

  • Διαλυτότητα και άλατα

http://www.esnips.com/doc/a761a073-1cbb-4d2c-ab22-09141f08279b/soluble-salts_about

Ιστοσελίδα του Klaus Wetzstein

http://www.k-wz.de/e/overview.html

Περιέχει διαδραστικά animations για διάφορους τύπους μηχανών. (Θερμοδυναμική)

Ιστοσελίδα του Walter Fendt

Χρήσιμη ιστοσελίδα από παλιά. Χρειάζεται το πρόγραμμα java. Έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά. Μεταξύ των άλλων περιέχει applets για

Πέμπτη 20 Αυγούστου 2009

Πειράματα Φυσικής για την Α' Λυκείου

Μετρήσεις
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Κίνηση σε πλάγιο επίπεδο - Μελέτη ευθύγραμμης ομαλά μεταβαλλόμενης κίνησης
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Τριβή (Db-lab)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Πειράματα Φυσικής για τη Β' Λυκείου (Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης)

Νόμος του Boyle


Η άσκηση αυτή αφορά την πειραματική συσκευή για τους νόμους των αερίων με την οποία είναι εφοδιασμένα τα Λύκεια. Η άσκηση εκτελείται σύμφωνα με τις οδηγίες του πειράματος. Το φύλλο εργασίας εξυπηρετεί την καταγραφή των πειραματικών αποτελεσμάτων.
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Πειράματα Φυσικής για τη Β' Λυκείου (Γεν. Παιδείας)

Νόμος του Ohm
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Κατασκευή της "χαρακτηριστικής" για πηγή και για αντιστάτη
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Σύνθεση απλού ηλεκτρικού κυκλώματος
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Δύναμη Laplace
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ


Πειράματα Φυσικής για τη Γ' Λυκείου (Γεν. Παιδείας)

Ανάλυση του λευκού φωτός - Παρατήρηση φασμάτων
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Πειράματα Φυσικής για τη Γ' Λυκείου (Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης)

Μέτρηση της ροπής αδράνειας συμπαγούς κυλίνδρου
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Θεωρητική επεξεργασία του θέματος "Μέτρηση ροπής αδράνειας" (ppt)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Πειράματα Φυσικής

Αυτό το τμήμα του blog περιέχει φύλλα εργασίας για εκείνα τα πειράματα που ζητούνται να γίνουν υποχρεωτικά από το πρόγραμμα του ΥΠΕΠΘ στα Λύκεια (πόσα σχολεία τα κάνουν άραγε;).
Όλα είναι δοκιμασμένα στην τάξη και έχουν πάρει αυτή τη μορφή μετά από αλλαγές που έγιναν στην αρχική μορφή τους, έτσι ώστε να μπορούν οι μαθητές (-τριες) να τις κάνουν στη διάρκεια της μιας διδακτικής ώρας που διατίθεται.
Η αρχική μορφή αρκετών από αυτά τα φύλλα εργασίας προέρχονται από το ΕΚΦΕ Χαλανδρίου (υπεύθυνος Κώστας Καμπούρης) και το ΕΚΦΕ Παλλήνης (υπεύθυνος Κώστας Παπαμιχάλης).
Είναι σίγουρο ότι τα περισσότερα Λύκεια διαθέτουν τον απαιτούμενο εξοπλισμό.
Καλή δουλειά!

Τετάρτη 19 Αυγούστου 2009

Σύνδεση με την ομάδα εκλαΐκευσης για τη Φυσική Στοιχειωδών Σωματιδίων

Εδώ μπορείτε να βρείτε πολλές χρήσιμες πληροφορίες για τη Φυσική των Στοιχειωδών σωματιδίων και να λύσετε απορίες που πιθανόν σας απασχολούν. Επίσης, μπορείτε να μάθετε για τις δραστηριότητες του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μελέτης της Φυσικής Στοιχειωδών σωματιδίων (CERN).

Σύνδεση με το CERN

http://public.web.cern.ch/public/

Τρίτη 18 Αυγούστου 2009

ΕΡΓΟ - ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Έργο Δύναμης (ppt)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Υπάρχει ανανεωμένη ανάρτηση  ΕΔΩ.


Κινητική ενέργεια (ppt)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Δυναμική ενέργεια (ppt)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Υπάρχει νεότερη ανάρτηση για  "Δυναμική και Κινητική Ενέργεια"  ΕΔΩ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΛΞΗ

Νόμος της παγκόσμιας έλξης (ppt)

ΠΑΤΗΣΤΕ  ΕΔΩ

ΚΥΚΛΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ

Ομαλή κυκλική κίνηση (ppt)

Υπάρχει ανανεωμένη ανάρτηση  ΕΔΩ

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

ΔΥΝΑΜΙΚΗ

Σύνθεση κινήσεων - Οριζόντια βολή (ppt)

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Τρίτη 11 Αυγούστου 2009

ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗ

Εισαγωγή στην ύλη της Φυσικής Α' Λυκείου (ppt)
Εισαγωγή I
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Εισαγωγή II
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Σάββατο 8 Αυγούστου 2009

Περιεχόμενο και τρόπος "κατεβάσματος" του υλικού του blog

Το κύριο περιεχόμενο αυτού του blog είναι μία πλήρης σειρά μαθημάτων Φυσικής με την ύλη του Γενικού Λυκείου σε μορφή powerpoint (ppt). Με αυτό το σημείωμα θέλω να δώσω πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να "κατεβάσουμε" (download) το υλικό του blog.
Για να "ανεβάσω" (upload) το υλικό έχω χρησιμοποιήσει ως ενδιάμεσο την ιστοσελίδα (site) esnips (http://www.esnips.com/) που μου δίνει τη δυνατότητα να αποθηκεύσω υλικό μέχρι 5GB. Σε κάθε κομμάτι που αποθηκεύω, π.χ. ένα μάθημα ppt, αντιστοιχεί μία "διεύθυνση" (URL).
Έτσι, ο αναγνώστης του blog βλέπει αυτή τη "διεύθυνση" κάτω από τον τίτλο του μαθήματος που έχει αναρτηθεί.
π.χ. Μαγνητικό πεδίο (ppt)
  • Κάνοντας αριστερό κλικ πάνω στη "διεύθυνση" ανοίγεται στο esnips μία σελίδα του ppt.
Προσοχή: Αρχικά, ανοίγεται πάντα η σελίδα με αριθμό 10. Γι' αυτό, αν το ppt έχει λιγότερες από 10 σελίδες δεν θα βλέπετε τίποτα. Με τα κατάλληλα σήματα που υπάρχουν στο πάνω μέρος της εμφανιζόμενης εικόνας μπορώ να πάω στην προηγούμενη σελίδα, στην αρχική, στην επόμενη κλπ.
  • Κάτω από την σελίδα του ppt εμφανίζεται η ένδειξη "download". Αν θέλετε να "κατεβάσετε" στον υπολογιστή σας τη συγκεκριμένη παρουσίαση (ppt), κάνετε αριστερό κλικ στην ένδειξη download.

!!!!! (Προσοχή) Στην οθόνη που θα εμφανιστεί, υπάρχει κάτω δεξιά σε γαλάζιο πλαίσιο η ένδειξη "download". Να αποφύγεις να κάνεις κλικ πάλι σ' αυτό το "download", αντίθετα πάτησε αριστερό κλικ στη λέξη "skip" ("απέφυγε"), που εμφανίζεται λίγες γραμμές παρακάτω. Θα εμφανιστεί στον υπολογιστή σας οθόνη που θα ζητάει να επιλέξετε να κάνετε "άνοιγμα" ή "αποθήκευση".

  • Κάνετε αριστερό κλικ στην "αποθήκευση". Θα σας ζητηθεί να το αποθηκεύσετε σε μια περιοχή του υπολογιστή σας, π.χ. στην "επιφάνεια εργασίας".
  • Κάνετε αριστερό κλικ στην "αποθήκευση" (κάτω δεξιά). Θα γίνει η αποθήκευση και θα εμφανιστεί στην "επιφάνεια εργασίας" το σήμα του ppt και το όνομα του θέματος.
  • Στη συνέχεια μπορείτε να αποθηκεύσετε όπου θέλετε αυτά τα αρχεία ppt, φτιάχνοντας φακέλους με θέματα που ανήκουν στην ίδια ενότητα Φυσικής.

Σε μερικές σελίδες των παρουσιάσεων (ppt) έχει γίνει υπερσύνδεση, δηλαδή μπορούμε να μεταπηδήσουμε από τη σελίδα της παρουσίασης σε μία προσομοίωση, ένα video, μία εικόνα κλπ, που έχει σχέση με το θέμα που παρουσιάζεται. Οι υπερσυνδέσεις που υπάρχουν σε κάθε παρουσίαση εμφανίζονται στη σελίδα του blog, μετά την παρουσίαση του θέματος.

Π.χ. Σύνδεση με "δυναμικές γραμμές ανάμεσα σε ομώνυμους πόλους".

Το θέμα της υπερσύνδεσης έχει επίσης "ανέβει" στο esnips και κάτω από τον τίτλο φαίνεται η διεύθυνση που έχει αποθηκευτεί. Ακολουθούμε παρόμοια διαδικασία με αυτή που περιέγραψα νωρίτερα για να κάνω το "κατέβασμα".

Κάποιες επιπλέον πληροφορίες για το σχετικό θέμα έχω γράψει σε μία προηγούμενη καταχώρησή μου με τίτλο "Τι να κάνω σε περίπτωση υπερσύνδεσης".

Ενδέχεται κάποια σύμβολα του Math Type που έχω χρησιμοποιήσει στις παρουσιάσεις (ppt) (π.χ. σύμβολο αθροίσματος, σύμβολο βέλους κλπ) να μην αναγνωρίζονται από τον υπολογιστή σας. Τότε θα εμφανίζονται στη θέση τους κάποια ακατανόητα σχήματα. Εκεί χρειάζεται να επέμβετε και να διορθώσετε το πρόβλημα, σβήνοντας το ακατανόητο σχήμα και γράφοντας πάλι το σωστό.

Επίσης, χρειάζεται να έχετε "κατεβάσει" στον υπολογιστή σας κάποια προγράμματα, όπως το Java (http://www.java.com/), το Flash (http://www.adobe.com/), το Quiqktime (http://www.apple.com/) που μπορείτε να τα "κατεβάσετε" δωρεάν, από τις αντίστοιχες διευθύνσεις τους. Αυτά τα προγράμματα σας επιτρέπουν να προβάλλετε προσομοιώσεις, applets κλπ.

Αυτό που σίγουρα χρειάζεται είναι πολύ υπομονή, κάτι που μπορεί να ενισχυθεί από την όρεξή σας να παρουσιάσετε το μάθημά σας με ένα διαφορετικό τρόπο.

Ηλεκτρομαγνητισμός


Μαγνητικό πεδίο (ppt)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ


Υπάρχει ανανεωμένη ανάρτηση  ΕΔΩ.

Σύνδεση με "Δυναμικές γραμμές ανάμεσα σε ομώνυμους πόλους".
http://micro.magnet.fsu.edu/electromag/java/magneticlines2/index.html


Σύνδεση με "Γύρω από ρευματοφόρους αγωγούς δημιουργείται μαγνητικό πεδίο".
http://micro.magnet.fsu.edu/electromag/java/compass/index.html

Υπάρχει ανανεωμένη ανάρτηση  ΕΔΩ.
Μαγνητική ροή - Μαγνητική επαγωγή (ppt)
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Υπάρχει ανανεωμένη ανάρτηση  ΕΔΩ.