Στο κείμενο που ακολουθεί δημοσιεύω οδηγίες για την εξερεύνηση, το κατέβασμα και τον τρόπο χρήσης του υλικού που περιέχεται στο blog. Αυτά τα έχω δημοσιεύσει πάλι, σε ξεχωριστές αναρτήσεις. Αν ακολουθήσετε τις οδηγίες που δίνονται, είμαι σίγουρος ότι θα βρείτε εύκολα το θέμα που θέλετε
Η δομή του blog (ή πως μπορώ να βρω αυτό που θέλω)
1. Στη δεξιά πλευρά της εμφανιζόμενης πρώτης σελίδας (πάνω δεξιά) και κάτω από τον τίτλο ΕΤΙΚΕΤΕΣ υπάρχουν ομαδοποιημένα τα αντικείμενα που έχω «ανεβάσει». Δίπλα από τον τίτλο, σε παρένθεση, φαίνεται ο αριθμός των δημοσιεύσεων. Ό,τι δημοσίευση είναι παρουσίαση σε powerpoint (ppt), έχει αυτό το χαρακτηρισμό σε παρένθεση, δίπλα στον τίτλο.
π.χ. Θέλεις να βρεις μία παρουσίαση ppt για τη Φυσική Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας.
· Από τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ επιλέγεις τον τίτλο «Φυσική Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας (ppt)» και κάνεις επάνω του αριστερό κλικ.
· Υπάρχουν 4 δημοσιεύσεις που αντιστοιχούν στις 4 διδασκόμενες ενότητες του βιβλίου που χαρακτηρίζονται με πορτοκαλί χρώμα. Σε κάθε ενότητα υπάρχουν οι επιμέρους τίτλοι, με κίτρινο χρώμα, των παραγράφων για τις οποίες υπάρχουν παρουσιάσεις ppt. Κάτω από τον τίτλο της παραγράφου υπάρχει μία διεύθυνση του διαδικτύου (διεύθυνση URL). Η διεύθυνση δείχνει το χώρο που έχω χρησιμοποιήσει για να αποθηκεύσω το συγκεκριμένο θέμα.
Λίγο πιο κάτω, περιγράφεται ο τρόπος που θα δουλέψεις για να κατεβάσεις το υλικό στον υπολογιστή σου.
2. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ «Πού να ψάξω - τι να βρω» μπορείς να βρεις μία ποικιλία από προτεινόμενες διαδικτυακές διευθύνσεις, ελληνικές ή διεθνείς, που δίνουν την ευκαιρία για εύρεση προσομοιώσεων, του κατάλληλου animation ή java applet και όχι μόνο.
3. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ «Για το CERN» υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης με την κεντρική σελίδα του CERN και με την Ελληνική Ομάδα εκλαΐκευσης της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων.
4. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ «Διάλειμμα…» θα ξέρετε ότι μπορείτε να βρείτε υλικό, συνήθως σε μορφή powerpoint (pps), για ένα ....διάλειμμα. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι όταν είστε κουρασμένοι και σκοτισμένοι από όλα τα άλλα, ρίχνοντας μια ματιά στο «Διάλειμμα...» θα ξέρετε ότι θα μπορείτε να αφεθείτε στη μαγεία της εικόνας και να ταξιδέψετε σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα.
5. Ακόμη, έχω αναρτήσει όλα τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων για τη Γ' Λυκείου στα μαθήματα Φυσική Κατεύθυνσης, Φυσική Γεν. Παιδείας, Βιολογία Γεν. Παιδείας, όπως επίσης για τη Β' Λυκείου, στα μαθήματα Φυσική Κατεύθυνσης και Φυσική Γεν. Παιδείας (μέχρι το 2004). Τα θέματα αφορούν τις εξετάσεις των Ημερησίων Λυκείων, των Εσπερινών Λυκείων και των ομογενών. Είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, θέμα και είδος ερώτησης. Στον κατάλογο με τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ θα τα βρείτε με την ένδειξη «Θέματα εξετάσεων».
Περιεχόμενο και τρόπος κατεβάσματος του υλικού του blog
O κύριος λόγος που έφτιαξα αυτό το blog είναι προκειμένου να προβάλλω μια δουλειά που έχω κάνει για το σύνολο της διδακτέας ύλης της Φυσικής του Γενικού Λυκείου σε powerpoint (ppt).
Έτσι, όποιος(-α) συνάδελφος επιθυμεί να προσεγγίσει διδακτικά τα μαθήματα της Φυσικής με ένα διαφορετικό τρόπο, μέσω παρουσιάσεων ppt, να έχει μια πρώτη βάση στήριξης.
Ένα σημαντικό στοιχείο σ' αυτή τη διαδικασία είναι ότι έχω χρησιμοποιήσει το παρουσιαζόμενο υλικό μέσα στην τάξη, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης στο(-η) συνάδελφο που θα αποφασίσει να το χρησιμοποιήσει.
Με αυτό το σημείωμα θέλω να δώσω πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να "κατεβάσουμε" (download) το υλικό του blog.
Για να "ανεβάσω" (upload) το υλικό έχω χρησιμοποιήσει ως ενδιάμεσο την ιστοσελίδα (site) esnips (http://www.esnips.com/) που μου δίνει τη δυνατότητα να αποθηκεύσω υλικό μέχρι 5GB. Σε κάθε κομμάτι που αποθηκεύω, π.χ. ένα μάθημα ppt, αντιστοιχεί μία "διεύθυνση" (URL). Έτσι, ο αναγνώστης του blog βλέπει αυτή τη "διεύθυνση" κάτω από τον τίτλο του μαθήματος που έχει αναρτηθεί.
π.χ. Μαγνητικό πεδίο (ppt)
http://www.esnips.com/doc/2f79380c/-bd5a...................
· Κάνοντας αριστερό κλικ πάνω στη "διεύθυνση" ανοίγεται στο esnips μία σελίδα του ppt.
· Κάτω από την σελίδα του ppt εμφανίζεται η ένδειξη "download" με ένα πράσινο βέλος δίπλα. Αν θέλετε να "κατεβάσετε" στον υπολογιστή σας τη συγκεκριμένη παρουσίαση (ppt), κάνετε αριστερό κλικ στην ένδειξη download.
!!!!! (Προσοχή) Στην οθόνη που θα εμφανιστεί, μπορεί (όχι απαραίτητα) να υπάρχει κάτω δεξιά σε γαλάζιο πλαίσιο άλλη ένδειξη "download". Να μη κάνεις κλικ σ' αυτό το "download", αντίθετα πάτησε αριστερό κλικ στη λέξη "skip" ("απέφυγε"), που εμφανίζεται λίγες γραμμές παρακάτω.
Στη συνέχεια, θα εμφανιστεί στον υπολογιστή σας ένα «παράθυρο» που θα ζητάει να επιλέξετε να κάνετε "άνοιγμα" ή "αποθήκευση".
· Κάνετε αριστερό κλικ στην "αποθήκευση". Θα σας ζητηθεί να το αποθηκεύσετε σε μια περιοχή του υπολογιστή σας, π.χ. στην "επιφάνεια εργασίας".
· Κάνετε αριστερό κλικ στην "αποθήκευση" (κάτω δεξιά). Θα γίνει η αποθήκευση σε ελάχιστο χρόνο (εξαρτάται από την ταχύτητα κατεβάσματος που έχουμε) και θα εμφανιστεί στην "επιφάνεια εργασίας" το σήμα του ppt και το όνομα του θέματος. Στη συνέχεια μπορείτε να αποθηκεύσετε όπου θέλετε στον υπολογιστή σας αυτά τα αρχεία ppt, φτιάχνοντας φακέλους με θέματα που ανήκουν στην ίδια ενότητα Φυσικής.
Σε μερικές σελίδες των παρουσιάσεων (ppt) έχει γίνει υπερσύνδεση, δηλαδή μπορούμε να μεταπηδήσουμε από τη σελίδα της παρουσίασης σε μία προσομοίωση, ένα video, μία εικόνα κλπ, που έχει σχέση με το θέμα που παρουσιάζεται. Μπορούμε να καταλάβουμε ότι υπάρχει υπερσύνδεση, βλέποντας κάποιες λέξεις ή φράσεις που είναι υπογραμμισμένες.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, αν ο κέρσορας "ακουμπήσει" αυτή τη λέξη ή φράση και γίνει αριστερό "κλικ" επάνω τους, θα γίνει σύνδεση με την προσομοίωση ή το video που υπάρχει η υπερσύνδεση. Οι περισσότερες από αυτές τις υπερσυνδέσεις παραπέμπουν σε ιστοσελίδες στο διαδίκτυο και για τον χρήστη δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην παρουσίασή τους, αρκεί βέβαια να υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης με το διαδίκτυο.
Κάποιες άλλες υπερσυνδέσεις παραπέμπουν σε σημεία του δικού μου υπολογιστή, όπου έχω αποθηκεύσει αυτές τις προσομοιώσεις, video κλπ. Γι' αυτό ο χρήστης δεν θα μπορεί να κάνει αυτή την υπερσύνδεση. Για το ξεπέρασμα του προβλήματος έχω ανεβάσει στο e-snips αυτά τα αρχεία. Έτσι, σε κάθε παρουσίαση powerpoint, εφόσον υπάρχουν τέτοιες υπερσυνδέσεις, εμφανίζεται το όνομα της υπερσύνδεσης, όπως είναι γραμμένη στη διαφάνεια και ακολουθεί η διεύθυνση όπου έχει αναρτηθεί. Ο χρήστης χρειάζεται να καταργήσει την υπάρχουσα υπερσύνδεση και να δημιουργήσει καινούρια με τη διεύθυνση που δίνεται ή ακόμα καλύτερα με την θέση στον υπολογιστή του, όπου θα αποθηκεύσει το σχετικό αρχείο. Βέβαια, στη δεύτερη περίπτωση, αν η παρουσίαση αυτού του powerpoint γίνει με άλλο υπολογιστή, θα χρειαστεί να γίνει και πάλι υπερσύνδεση με τα σημεία του νέου υπολογιστή, όπου θα αποθηκευτούν αυτά τα αρχεία!
Ενδέχεται κάποια σύμβολα του Math Type που έχω χρησιμοποιήσει στις παρουσιάσεις (ppt) (π.χ. σύμβολο αθροίσματος, σύμβολο βέλους κλπ) να μην αναγνωρίζονται από τον υπολογιστή σας. Τότε θα εμφανίζονται στη θέση τους κάποια ακατανόητα σχήματα. Εκεί χρειάζεται να επέμβετε και να διορθώσετε το πρόβλημα, σβήνοντας το ακατανόητο σχήμα και γράφοντας πάλι το σωστό. Μπορείτε να βρείτε τα διάφορα μαθηματικά σύμβολα, ς εξής:
Εργαλεία → Προσαρμογή → Εντολές → Εισαγωγή → Επεξεργασία εξισώσεων
Επίσης, χρειάζεται να έχετε "κατεβάσει" στον υπολογιστή σας κάποια προγράμματα, όπως το Java (http://www.java.com/), το Flash (http://www.adobe.com/), το Quiqktime (http://www.apple.com/). Αυτά μπορείτε να τα "κατεβάσετε" δωρεάν, από τις αντίστοιχες διευθύνσεις τους. Αυτά τα προγράμματα σάς επιτρέπουν να προβάλλετε προσομοιώσεις, applets κλπ.
Σε περίπτωση που κάνετε τη σύνδεση με το esnips για να κατεβλασετε ένα αρχείο και εμφανιστεί η ένδειξη "error" κατά το άνοιγμα του αρχείου, μη πανικοβληθείτε. Αυτό δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα στο κατέβασμα. Θα κάνετε αριστερό κλικ στο download και θα ακολουθήσετε τη διαδικασία που περιγράφεται παραπάνω.
Παρόλο που φαίνεται ότι έχει ολοκληρωθεί η παρουσίαση της Φυσικής του Γεν. Λυκείου από αυτό το blog, δεν είναι έτσι. Το περιεχόμενο του blog έχει μια δυναμική και θα βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη και βελτίωση. Έτσι, αν βλέπετε την ένδειξη νέο δίπλα σε ένα τίτλο, θα ξέρετε ότι το περιεχόμενο αυτού του τίτλου έχει ανανεωθεί. Το κόκκινο χρώμα θα αφορά αλλαγές που έγιναν μέσα στο διδακτικό έτος 2009-10.
Αυτό που σίγουρα χρειάζεται είναι υπομονή, κάτι που μπορεί να ενισχυθεί από την όρεξή σας να παρουσιάσετε το μάθημά σας με ένα διαφορετικό τρόπο.
Πώς χρησιμοποιώ το υλικό στην τάξη
Κάνω το μάθημα στην αίθουσα του εργαστηρίου. Έχω μόνιμα εγκαταστημένο τον βιντεοπροβολέα και απέναντι κινητή οθόνη σε τρίποδα. Ο βιντεοπροβολέας συνδέεται μέσω ειδικού εξαρτήματος (τον συνοδεύει στη συσκευασία του) με τον υπολογιστή και την οθόνη του. Έτσι, έχω τη δυνατότητα να βλέπω στην οθόνη του υπολογιστή ότι προβάλλεται από τον βιντεοπροβολέα στην κινητή οθόνη.
Έχω προετοιμάσει την παρουσίαση του μαθήματος σε ppt. Χρησιμοποιώ ασύρματο ποντίκι (wireless mouse) χειρός. Έτσι, μπορώ να κινούμαι διαρκώς στην αίθουσα και να αλλάζω τις προβαλλόμενες διαφάνειες κατά βούληση, χωρίς να είμαι "κολλημένος" πίσω από τον υπολογιστή. Παράλληλα, έχω τη δυνατότητα να γράφω στον πίνακα, δίχως βέβαια να αλλάζει η διαφάνεια, αν δεν το επιλέξω εγώ. Μ' αυτό τον τρόπο "βάζω χρώμα" στο μάθημά μου, ενώ παράλληλα το πλουτίζω με σχέδια, εικόνες, γραφικές παραστάσεις, κίνηση και βέβαια κερδίζω χρόνο.
Οπωσδήποτε υπάρχει αντίλογος και διαφωνία σε έναν τέτοιο τρόπο παρουσίασης και εγώ θα είμαι ο τελευταίος που θα διαφωνήσει σε κάτι τέτοιο, αλλά ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι "κουβαλάει όλη την αλήθεια";
Για τους μαθητές
1. Οι μαθητές μπορούν να βρουν βέβαια τις διάφορες παρουσιάσεις ppt, αλλά επιπλέον οι μαθητές της Γ' Λυκείου Θετικής ή Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να"κατεβάσουν" όλα τα θέματα Φυσικής (Κατ/σης) των Πανελλαδικών εξετάσεων από το 2001 και μετά. Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.
2. Οι μαθητές της Γ' Λυκείου Γενικής Παιδείας μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που έχουν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2001, στη Φυσική (Γεν. Παιδείας) και στη Βιολογία (Γεν. Παιδείας). Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.
3. Οι μαθητές της Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας, όπως και της Β' Λυκείου Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που είχαν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2000 μέχρι και το 2004, στη Φυσική των αντίστοιχων μαθημάτων. Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.
4. Όλοι οι μαθητές μπορούν να βρουν ενδιαφέρουσα μια περιήγηση στην ιστορία του CERN, όπως και στη δουλειά που γίνεται εκεί. Η Ελληνική ομάδα για την εκλαΐκευση της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων έχει κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα προσπάθεια προσέγγισης αυτού του θέματος. Ρίχτε μια ματιά.
5. Για τους μαθητές βέβαια, όπως για όλους, υπάρχει το «Διάλειμμα…» για ένα ευχάριστο διάλειμμα στον επίπονο ρυθμό ζωής που ακολουθούν, μέσα από τη μαγεία της εικόνας και το «ταξίδι» σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα!
Πάνω απ’ όλα όμως, στους μαθητές δίνεται η δυνατότητα να είναι σε συνεχή επαφή με τον καθηγητή τους, μιας και μπορούν να σχολιάσουν ή να ρωτήσουν, στέλνοντας μόνο ένα mail οποιαδήποτε ώρα, ανεξάρτητα από τη λειτουργία του σχολείου.
Και βέβαια για μένα, είναι μια ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη να ξέρω, ότι υπάρχουν μαθητές που «blogάρουν» στο διαδίκτυο και έχουν γίνει αναγνώστες μου.
Κλείνοντας αυτό το κείμενο, οφείλω να ευχαριστήσω τους συναδέλφους και τους μαθητές μου, που με μια καλή κουβέντα, με ένα mail ή το κυριότερο με την αύξηση των επισκέψεων στο blog, δίνουν σε μένα την ευχαρίστηση της δημιουργίας και την όρεξη να συνεχίσω.
ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!
Η δομή του blog (ή πως μπορώ να βρω αυτό που θέλω)
1. Στη δεξιά πλευρά της εμφανιζόμενης πρώτης σελίδας (πάνω δεξιά) και κάτω από τον τίτλο ΕΤΙΚΕΤΕΣ υπάρχουν ομαδοποιημένα τα αντικείμενα που έχω «ανεβάσει». Δίπλα από τον τίτλο, σε παρένθεση, φαίνεται ο αριθμός των δημοσιεύσεων. Ό,τι δημοσίευση είναι παρουσίαση σε powerpoint (ppt), έχει αυτό το χαρακτηρισμό σε παρένθεση, δίπλα στον τίτλο.
π.χ. Θέλεις να βρεις μία παρουσίαση ppt για τη Φυσική Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας.
· Από τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ επιλέγεις τον τίτλο «Φυσική Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας (ppt)» και κάνεις επάνω του αριστερό κλικ.
· Υπάρχουν 4 δημοσιεύσεις που αντιστοιχούν στις 4 διδασκόμενες ενότητες του βιβλίου που χαρακτηρίζονται με πορτοκαλί χρώμα. Σε κάθε ενότητα υπάρχουν οι επιμέρους τίτλοι, με κίτρινο χρώμα, των παραγράφων για τις οποίες υπάρχουν παρουσιάσεις ppt. Κάτω από τον τίτλο της παραγράφου υπάρχει μία διεύθυνση του διαδικτύου (διεύθυνση URL). Η διεύθυνση δείχνει το χώρο που έχω χρησιμοποιήσει για να αποθηκεύσω το συγκεκριμένο θέμα.
Λίγο πιο κάτω, περιγράφεται ο τρόπος που θα δουλέψεις για να κατεβάσεις το υλικό στον υπολογιστή σου.
2. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ «Πού να ψάξω - τι να βρω» μπορείς να βρεις μία ποικιλία από προτεινόμενες διαδικτυακές διευθύνσεις, ελληνικές ή διεθνείς, που δίνουν την ευκαιρία για εύρεση προσομοιώσεων, του κατάλληλου animation ή java applet και όχι μόνο.
3. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ «Για το CERN» υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης με την κεντρική σελίδα του CERN και με την Ελληνική Ομάδα εκλαΐκευσης της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων.
4. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ «Διάλειμμα…» θα ξέρετε ότι μπορείτε να βρείτε υλικό, συνήθως σε μορφή powerpoint (pps), για ένα ....διάλειμμα. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι όταν είστε κουρασμένοι και σκοτισμένοι από όλα τα άλλα, ρίχνοντας μια ματιά στο «Διάλειμμα...» θα ξέρετε ότι θα μπορείτε να αφεθείτε στη μαγεία της εικόνας και να ταξιδέψετε σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα.
5. Ακόμη, έχω αναρτήσει όλα τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων για τη Γ' Λυκείου στα μαθήματα Φυσική Κατεύθυνσης, Φυσική Γεν. Παιδείας, Βιολογία Γεν. Παιδείας, όπως επίσης για τη Β' Λυκείου, στα μαθήματα Φυσική Κατεύθυνσης και Φυσική Γεν. Παιδείας (μέχρι το 2004). Τα θέματα αφορούν τις εξετάσεις των Ημερησίων Λυκείων, των Εσπερινών Λυκείων και των ομογενών. Είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, θέμα και είδος ερώτησης. Στον κατάλογο με τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ θα τα βρείτε με την ένδειξη «Θέματα εξετάσεων».
Περιεχόμενο και τρόπος κατεβάσματος του υλικού του blog
O κύριος λόγος που έφτιαξα αυτό το blog είναι προκειμένου να προβάλλω μια δουλειά που έχω κάνει για το σύνολο της διδακτέας ύλης της Φυσικής του Γενικού Λυκείου σε powerpoint (ppt).
Έτσι, όποιος(-α) συνάδελφος επιθυμεί να προσεγγίσει διδακτικά τα μαθήματα της Φυσικής με ένα διαφορετικό τρόπο, μέσω παρουσιάσεων ppt, να έχει μια πρώτη βάση στήριξης.
Ένα σημαντικό στοιχείο σ' αυτή τη διαδικασία είναι ότι έχω χρησιμοποιήσει το παρουσιαζόμενο υλικό μέσα στην τάξη, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης στο(-η) συνάδελφο που θα αποφασίσει να το χρησιμοποιήσει.
Με αυτό το σημείωμα θέλω να δώσω πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να "κατεβάσουμε" (download) το υλικό του blog.
Για να "ανεβάσω" (upload) το υλικό έχω χρησιμοποιήσει ως ενδιάμεσο την ιστοσελίδα (site) esnips (http://www.esnips.com/) που μου δίνει τη δυνατότητα να αποθηκεύσω υλικό μέχρι 5GB. Σε κάθε κομμάτι που αποθηκεύω, π.χ. ένα μάθημα ppt, αντιστοιχεί μία "διεύθυνση" (URL). Έτσι, ο αναγνώστης του blog βλέπει αυτή τη "διεύθυνση" κάτω από τον τίτλο του μαθήματος που έχει αναρτηθεί.
π.χ. Μαγνητικό πεδίο (ppt)
http://www.esnips.com/doc/2f79380c/-bd5a...................
· Κάνοντας αριστερό κλικ πάνω στη "διεύθυνση" ανοίγεται στο esnips μία σελίδα του ppt.
· Κάτω από την σελίδα του ppt εμφανίζεται η ένδειξη "download" με ένα πράσινο βέλος δίπλα. Αν θέλετε να "κατεβάσετε" στον υπολογιστή σας τη συγκεκριμένη παρουσίαση (ppt), κάνετε αριστερό κλικ στην ένδειξη download.
!!!!! (Προσοχή) Στην οθόνη που θα εμφανιστεί, μπορεί (όχι απαραίτητα) να υπάρχει κάτω δεξιά σε γαλάζιο πλαίσιο άλλη ένδειξη "download". Να μη κάνεις κλικ σ' αυτό το "download", αντίθετα πάτησε αριστερό κλικ στη λέξη "skip" ("απέφυγε"), που εμφανίζεται λίγες γραμμές παρακάτω.
Στη συνέχεια, θα εμφανιστεί στον υπολογιστή σας ένα «παράθυρο» που θα ζητάει να επιλέξετε να κάνετε "άνοιγμα" ή "αποθήκευση".
· Κάνετε αριστερό κλικ στην "αποθήκευση". Θα σας ζητηθεί να το αποθηκεύσετε σε μια περιοχή του υπολογιστή σας, π.χ. στην "επιφάνεια εργασίας".
· Κάνετε αριστερό κλικ στην "αποθήκευση" (κάτω δεξιά). Θα γίνει η αποθήκευση σε ελάχιστο χρόνο (εξαρτάται από την ταχύτητα κατεβάσματος που έχουμε) και θα εμφανιστεί στην "επιφάνεια εργασίας" το σήμα του ppt και το όνομα του θέματος. Στη συνέχεια μπορείτε να αποθηκεύσετε όπου θέλετε στον υπολογιστή σας αυτά τα αρχεία ppt, φτιάχνοντας φακέλους με θέματα που ανήκουν στην ίδια ενότητα Φυσικής.
Σε μερικές σελίδες των παρουσιάσεων (ppt) έχει γίνει υπερσύνδεση, δηλαδή μπορούμε να μεταπηδήσουμε από τη σελίδα της παρουσίασης σε μία προσομοίωση, ένα video, μία εικόνα κλπ, που έχει σχέση με το θέμα που παρουσιάζεται. Μπορούμε να καταλάβουμε ότι υπάρχει υπερσύνδεση, βλέποντας κάποιες λέξεις ή φράσεις που είναι υπογραμμισμένες.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, αν ο κέρσορας "ακουμπήσει" αυτή τη λέξη ή φράση και γίνει αριστερό "κλικ" επάνω τους, θα γίνει σύνδεση με την προσομοίωση ή το video που υπάρχει η υπερσύνδεση. Οι περισσότερες από αυτές τις υπερσυνδέσεις παραπέμπουν σε ιστοσελίδες στο διαδίκτυο και για τον χρήστη δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα στην παρουσίασή τους, αρκεί βέβαια να υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης με το διαδίκτυο.
Κάποιες άλλες υπερσυνδέσεις παραπέμπουν σε σημεία του δικού μου υπολογιστή, όπου έχω αποθηκεύσει αυτές τις προσομοιώσεις, video κλπ. Γι' αυτό ο χρήστης δεν θα μπορεί να κάνει αυτή την υπερσύνδεση. Για το ξεπέρασμα του προβλήματος έχω ανεβάσει στο e-snips αυτά τα αρχεία. Έτσι, σε κάθε παρουσίαση powerpoint, εφόσον υπάρχουν τέτοιες υπερσυνδέσεις, εμφανίζεται το όνομα της υπερσύνδεσης, όπως είναι γραμμένη στη διαφάνεια και ακολουθεί η διεύθυνση όπου έχει αναρτηθεί. Ο χρήστης χρειάζεται να καταργήσει την υπάρχουσα υπερσύνδεση και να δημιουργήσει καινούρια με τη διεύθυνση που δίνεται ή ακόμα καλύτερα με την θέση στον υπολογιστή του, όπου θα αποθηκεύσει το σχετικό αρχείο. Βέβαια, στη δεύτερη περίπτωση, αν η παρουσίαση αυτού του powerpoint γίνει με άλλο υπολογιστή, θα χρειαστεί να γίνει και πάλι υπερσύνδεση με τα σημεία του νέου υπολογιστή, όπου θα αποθηκευτούν αυτά τα αρχεία!
Ενδέχεται κάποια σύμβολα του Math Type που έχω χρησιμοποιήσει στις παρουσιάσεις (ppt) (π.χ. σύμβολο αθροίσματος, σύμβολο βέλους κλπ) να μην αναγνωρίζονται από τον υπολογιστή σας. Τότε θα εμφανίζονται στη θέση τους κάποια ακατανόητα σχήματα. Εκεί χρειάζεται να επέμβετε και να διορθώσετε το πρόβλημα, σβήνοντας το ακατανόητο σχήμα και γράφοντας πάλι το σωστό. Μπορείτε να βρείτε τα διάφορα μαθηματικά σύμβολα, ς εξής:
Εργαλεία → Προσαρμογή → Εντολές → Εισαγωγή → Επεξεργασία εξισώσεων
Επίσης, χρειάζεται να έχετε "κατεβάσει" στον υπολογιστή σας κάποια προγράμματα, όπως το Java (http://www.java.com/), το Flash (http://www.adobe.com/), το Quiqktime (http://www.apple.com/). Αυτά μπορείτε να τα "κατεβάσετε" δωρεάν, από τις αντίστοιχες διευθύνσεις τους. Αυτά τα προγράμματα σάς επιτρέπουν να προβάλλετε προσομοιώσεις, applets κλπ.
Σε περίπτωση που κάνετε τη σύνδεση με το esnips για να κατεβλασετε ένα αρχείο και εμφανιστεί η ένδειξη "error" κατά το άνοιγμα του αρχείου, μη πανικοβληθείτε. Αυτό δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα στο κατέβασμα. Θα κάνετε αριστερό κλικ στο download και θα ακολουθήσετε τη διαδικασία που περιγράφεται παραπάνω.
Παρόλο που φαίνεται ότι έχει ολοκληρωθεί η παρουσίαση της Φυσικής του Γεν. Λυκείου από αυτό το blog, δεν είναι έτσι. Το περιεχόμενο του blog έχει μια δυναμική και θα βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη και βελτίωση. Έτσι, αν βλέπετε την ένδειξη νέο δίπλα σε ένα τίτλο, θα ξέρετε ότι το περιεχόμενο αυτού του τίτλου έχει ανανεωθεί. Το κόκκινο χρώμα θα αφορά αλλαγές που έγιναν μέσα στο διδακτικό έτος 2009-10.
Αυτό που σίγουρα χρειάζεται είναι υπομονή, κάτι που μπορεί να ενισχυθεί από την όρεξή σας να παρουσιάσετε το μάθημά σας με ένα διαφορετικό τρόπο.
Πώς χρησιμοποιώ το υλικό στην τάξη
Κάνω το μάθημα στην αίθουσα του εργαστηρίου. Έχω μόνιμα εγκαταστημένο τον βιντεοπροβολέα και απέναντι κινητή οθόνη σε τρίποδα. Ο βιντεοπροβολέας συνδέεται μέσω ειδικού εξαρτήματος (τον συνοδεύει στη συσκευασία του) με τον υπολογιστή και την οθόνη του. Έτσι, έχω τη δυνατότητα να βλέπω στην οθόνη του υπολογιστή ότι προβάλλεται από τον βιντεοπροβολέα στην κινητή οθόνη.
Έχω προετοιμάσει την παρουσίαση του μαθήματος σε ppt. Χρησιμοποιώ ασύρματο ποντίκι (wireless mouse) χειρός. Έτσι, μπορώ να κινούμαι διαρκώς στην αίθουσα και να αλλάζω τις προβαλλόμενες διαφάνειες κατά βούληση, χωρίς να είμαι "κολλημένος" πίσω από τον υπολογιστή. Παράλληλα, έχω τη δυνατότητα να γράφω στον πίνακα, δίχως βέβαια να αλλάζει η διαφάνεια, αν δεν το επιλέξω εγώ. Μ' αυτό τον τρόπο "βάζω χρώμα" στο μάθημά μου, ενώ παράλληλα το πλουτίζω με σχέδια, εικόνες, γραφικές παραστάσεις, κίνηση και βέβαια κερδίζω χρόνο.
Οπωσδήποτε υπάρχει αντίλογος και διαφωνία σε έναν τέτοιο τρόπο παρουσίασης και εγώ θα είμαι ο τελευταίος που θα διαφωνήσει σε κάτι τέτοιο, αλλά ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι "κουβαλάει όλη την αλήθεια";
Για τους μαθητές
1. Οι μαθητές μπορούν να βρουν βέβαια τις διάφορες παρουσιάσεις ppt, αλλά επιπλέον οι μαθητές της Γ' Λυκείου Θετικής ή Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να"κατεβάσουν" όλα τα θέματα Φυσικής (Κατ/σης) των Πανελλαδικών εξετάσεων από το 2001 και μετά. Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.
2. Οι μαθητές της Γ' Λυκείου Γενικής Παιδείας μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που έχουν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2001, στη Φυσική (Γεν. Παιδείας) και στη Βιολογία (Γεν. Παιδείας). Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.
3. Οι μαθητές της Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας, όπως και της Β' Λυκείου Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που είχαν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2000 μέχρι και το 2004, στη Φυσική των αντίστοιχων μαθημάτων. Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.
4. Όλοι οι μαθητές μπορούν να βρουν ενδιαφέρουσα μια περιήγηση στην ιστορία του CERN, όπως και στη δουλειά που γίνεται εκεί. Η Ελληνική ομάδα για την εκλαΐκευση της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων έχει κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα προσπάθεια προσέγγισης αυτού του θέματος. Ρίχτε μια ματιά.
5. Για τους μαθητές βέβαια, όπως για όλους, υπάρχει το «Διάλειμμα…» για ένα ευχάριστο διάλειμμα στον επίπονο ρυθμό ζωής που ακολουθούν, μέσα από τη μαγεία της εικόνας και το «ταξίδι» σε μέρη μαγικά και ονειρεμένα!
Πάνω απ’ όλα όμως, στους μαθητές δίνεται η δυνατότητα να είναι σε συνεχή επαφή με τον καθηγητή τους, μιας και μπορούν να σχολιάσουν ή να ρωτήσουν, στέλνοντας μόνο ένα mail οποιαδήποτε ώρα, ανεξάρτητα από τη λειτουργία του σχολείου.
Και βέβαια για μένα, είναι μια ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη να ξέρω, ότι υπάρχουν μαθητές που «blogάρουν» στο διαδίκτυο και έχουν γίνει αναγνώστες μου.
Κλείνοντας αυτό το κείμενο, οφείλω να ευχαριστήσω τους συναδέλφους και τους μαθητές μου, που με μια καλή κουβέντα, με ένα mail ή το κυριότερο με την αύξηση των επισκέψεων στο blog, δίνουν σε μένα την ευχαρίστηση της δημιουργίας και την όρεξη να συνεχίσω.
ΚΑΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!