Sir Isaac Newton
(Πορτραίτο από τον Sir Godfrey Kneller - 1689)
|
Σαν σήμερα, στις 4 Ιανουαρίου 1643, γεννήθηκε ο Isaac Newton (Ισαάκ Νιούτον) στο Woolsthorpe του Lincolnshire στην Αγγλία. Βέβαια, σύμφωνα με το Ιουλιανό ημερολόγιο που ίσχυε τότε στην Αγγλία, η μέρα που γεννήθηκε ήταν τα Χριστούγεννα (25 Δεκεμβρίου) του 1642.
Ο παρατηρητικός αναγνώστης των αναρτήσεων «Σαν σήμερα…» θα πρόσεξε ότι δεν χρησιμοποιώ κανέναν επιθετικό προσδιορισμό για τον Νεύτωνα, γιατί απλά όλοι τον γνωρίζουν. Και μάλιστα ως «Νεύτων», όχι ως Νιούτον, αφού το όνομά του έρχεται από παλιά, από την εποχή που όλα τα ονόματα που προέρχονταν από την Εσπερία εξελληνίζονταν και μάλιστα κλίνονταν.
Το σπίτι που γεννήθηκε ο Νεύτων στο Woolsthorpe. |
Ο Νεύτων θεωρείται ο πατέρας της Κλασικής Φυσικής καθώς, ξεκινώντας από τις παρατηρήσεις του Γαλιλαίου (πέθανε λίγες μέρες μετά την γέννηση του Νεύτωνα), αλλά και τους νόμους του Κέπλερ για την κίνηση των πλανητών, διατύπωσε τους τρεις μνημειώδεις νόμους της κίνησης και τον σπουδαίο νόμο της βαρύτητας. Μεγάλης ιστορικής σημασίας υπήρξαν ακόμη οι μελέτες του σχετικά με τη φύση του φωτός, καθώς επίσης και η καθοριστική συμβολή του στη θεμελίωση των σύγχρονων μαθηματικών και συγκεκριμένα του διαφορικού και ολοκληρωτικού λογισμού.
Ο πατέρας του Νεύτωνα ήταν αγρότης, είχε κι αυτός το όνομα Ισαάκ και πέθανε τρεις μήνες πριν την γέννηση του γιου του, που γεννήθηκε πολύ πρόωρα, ίσως 11 εβδομάδες νωρίτερα από την κανονική μέρα της γέννας. Ήταν τόσο αδύνατος και μικροκαμωμένος όταν γεννήθηκε που η μητέρα του έλεγε ότι θα μπορούσε να χωρέσει σ' ένα κύπελο του ενός λίτρου. Ήταν θαύμα ότι επέζησε.
Όταν ο Ισαάκ ήταν τριών χρονών, η μητέρα του Hannah Ayscough Newton ξαναπαντρεύτηκε τον ιερέα Barnabas Smith. Επειδή ο νεαρός Ισαάκ δεν ήταν μέρος της συμφωνίας αυτού του γάμου, μετακόμισε στη γιαγιά του Margery Ayscough με την οποία πέρασε μερικά από τα επόμενα χρόνια του.
Γενικά πιστεύεται ότι η προσωπικότητά του, που αργότερα εκδηλώθηκε ως στρυφνή και αντικοινωνική, αναμφισβήτητα επηρεάστηκε από το ότι δεν γνώρισε τον πατέρα του και ότι η μητέρα του τον άφησε με τη γιαγιά του σε μικρή ηλικία.
Αξίζει ν' αναφέρω ότι στα γραπτά του Νεύτωνα υπάρχει κατάλογος που είχε συντάξει ο ίδιος κι εκεί κατέγραφε όλες τις αμαρτίες που είχε κάνει μέχρι την ηλικία των 19 ετών. Εκεί σημείωνε ότι είχε απειλήσει να κάψει τον πατέρα του (Smith), την μητέρα του και μαζί το σπίτι όπου ζούσαν.
Όταν ο Νεύτων έγινε 12 χρονών πήγε να ζήσει πάλι με την μητέρα του και τα τρία ετεροθαλή αδέλφια που στο μεταξύ είχε αποκτήσει, γιατί ο Barnabas Smith είχε πεθάνει.
Η μητέρα του Νεύτωνα, Hannah Ayscough. |
Γενικά πιστεύεται ότι η προσωπικότητά του, που αργότερα εκδηλώθηκε ως στρυφνή και αντικοινωνική, αναμφισβήτητα επηρεάστηκε από το ότι δεν γνώρισε τον πατέρα του και ότι η μητέρα του τον άφησε με τη γιαγιά του σε μικρή ηλικία.
Αξίζει ν' αναφέρω ότι στα γραπτά του Νεύτωνα υπάρχει κατάλογος που είχε συντάξει ο ίδιος κι εκεί κατέγραφε όλες τις αμαρτίες που είχε κάνει μέχρι την ηλικία των 19 ετών. Εκεί σημείωνε ότι είχε απειλήσει να κάψει τον πατέρα του (Smith), την μητέρα του και μαζί το σπίτι όπου ζούσαν.
Όταν ο Νεύτων έγινε 12 χρονών πήγε να ζήσει πάλι με την μητέρα του και τα τρία ετεροθαλή αδέλφια που στο μεταξύ είχε αποκτήσει, γιατί ο Barnabas Smith είχε πεθάνει.
Το εξώφυλλο της πρώτης έκδοσης του βιβλίου "Opticks". |
Τις πρώτες σπουδές του, που στηρίζονταν στην αρχαία ελληνική και λατινική γραμματεία, τις ολοκλήρωσε στο King's School στο Grantham. Από μικρός ο Νεύτων έδειξε τη διάθεσή του για ερευνητική δραστηριότητα. Όταν η μητέρα του πείστηκε ότι ο νεαρός γιος της δεν επρόκειτο να αφοσιωθεί στην καλλιέργεια της γης όπως εκείνη επιθυμούσε, αποφάσισε να τον αφήσει να προετοιμαστεί για παραπέρα σπουδές στο πανεπιστήμιο.
Έτσι, στις 5 Ιουνίου του 1661 ο νεαρός Νεύτων έγινε δεκτός στο Κολλέγιο Trinity του Cambridge (Καίμπριτζ). Το 1665 πήρε το πρώτο πτυχίο του και με υποτροφία, το 1669 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του (Master of Arts).
Σε αντίθεση με τη σύγχρονη φήμη του Καίμπριτζ, τον καιρό που ο Νεύτων ήταν εκεί, το ίδρυμα διένυε περίοδο σημαντικής ύφεσης, για λόγους που οφείλονταν κατά κύριο λόγο στην πολιτική αστάθεια που επικρατούσε στη χώρα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την έλλειψη μεθοδικής και έγκυρης καθοδήγησης από τους καθηγητές του, πολλοί από τους οποίους ήταν διορισμένοι στο ίδρυμα χάριν του πολιτικού ή θρησκευτικού καθεστώτος και ελάχιστη σχέση είχαν με τα επιστημονικά δρώμενα.
Αυτή η κατάσταση, ωστόσο, δεν φαίνεται να εμπόδισε το νεαρό Νεύτωνα να ασχοληθεί με τις επιστήμες με τον πιο ενεργητικό και δημιουργικό τρόπο. Βρίσκοντας το δρόμο μόνος του, πειραματίστηκε αρχικά σε θέματα οπτικής, ενώ παράλληλα μελετούσε τα φιλοσοφικά, φυσικά και μαθηματικά έργα παλαιοτέρων συγγραφέων, όπως του Κέπλερ, του Αριστοτέλη, του Γαλιλαίου, του Ντεκάρτ.
Τις χρονιές 1665 και 1666, όταν η πανούκλα είχε πλήξει την Ευρώπη και το Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ παρέμενε αναγκαστικά κλειστό, ο Νεύτων γύρισε στο Woolsthorpe. Κατά την παραμονή στη γενέτειρά του, η μελέτη και η επιστημονική δραστηριότητά του ήταν τόσο παραγωγική, που στη βιβλιογραφία για τον Νεύτωνα αυτή η περίοδος αναφέρεται ως «Anni Mirabiles» ("Θαυματουργά Χρόνια").
Αμέσως μετά την λήψη του μάστερ (1669) έγραψε την πραγματεία "De Analysi" ("Η Ανάλυση") επηρεασμένος από το πρόσφατο έργο του Nicholas Mercator σχετικά με τις αριθμητικές σειρές. Η εργασία του Νεύτωνα γράφτηκε με την καθοδήγηση του μέντορά του Isaac Barrow, χωρίς όμως ν' αναφερθεί το όνομά του.
Έτσι, στις 5 Ιουνίου του 1661 ο νεαρός Νεύτων έγινε δεκτός στο Κολλέγιο Trinity του Cambridge (Καίμπριτζ). Το 1665 πήρε το πρώτο πτυχίο του και με υποτροφία, το 1669 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του (Master of Arts).
Σε αντίθεση με τη σύγχρονη φήμη του Καίμπριτζ, τον καιρό που ο Νεύτων ήταν εκεί, το ίδρυμα διένυε περίοδο σημαντικής ύφεσης, για λόγους που οφείλονταν κατά κύριο λόγο στην πολιτική αστάθεια που επικρατούσε στη χώρα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την έλλειψη μεθοδικής και έγκυρης καθοδήγησης από τους καθηγητές του, πολλοί από τους οποίους ήταν διορισμένοι στο ίδρυμα χάριν του πολιτικού ή θρησκευτικού καθεστώτος και ελάχιστη σχέση είχαν με τα επιστημονικά δρώμενα.
Ιδιόχειρες σημειώσεις του Νεύτωνα στην Οπτική. |
Αυτή η κατάσταση, ωστόσο, δεν φαίνεται να εμπόδισε το νεαρό Νεύτωνα να ασχοληθεί με τις επιστήμες με τον πιο ενεργητικό και δημιουργικό τρόπο. Βρίσκοντας το δρόμο μόνος του, πειραματίστηκε αρχικά σε θέματα οπτικής, ενώ παράλληλα μελετούσε τα φιλοσοφικά, φυσικά και μαθηματικά έργα παλαιοτέρων συγγραφέων, όπως του Κέπλερ, του Αριστοτέλη, του Γαλιλαίου, του Ντεκάρτ.
Τις χρονιές 1665 και 1666, όταν η πανούκλα είχε πλήξει την Ευρώπη και το Πανεπιστήμιο του Καίμπριτζ παρέμενε αναγκαστικά κλειστό, ο Νεύτων γύρισε στο Woolsthorpe. Κατά την παραμονή στη γενέτειρά του, η μελέτη και η επιστημονική δραστηριότητά του ήταν τόσο παραγωγική, που στη βιβλιογραφία για τον Νεύτωνα αυτή η περίοδος αναφέρεται ως «Anni Mirabiles» ("Θαυματουργά Χρόνια").
Αμέσως μετά την λήψη του μάστερ (1669) έγραψε την πραγματεία "De Analysi" ("Η Ανάλυση") επηρεασμένος από το πρόσφατο έργο του Nicholas Mercator σχετικά με τις αριθμητικές σειρές. Η εργασία του Νεύτωνα γράφτηκε με την καθοδήγηση του μέντορά του Isaac Barrow, χωρίς όμως ν' αναφερθεί το όνομά του.
Philosophiæ Naturalis Principiæ Mathematica. |
Το 1669 ο Νεύτων τοποθετήθηκε στη Λουκασιανή Έδρα των Μαθηματικών στο Κολλέγιο Trinity παίρνοντας τη θέση του καθηγητή του Isaac Barrow, που ήταν ο πρώτος κάτοχος της έδρας.
Έχει ενδιαφέρον ότι ως καθηγητής δεν είχε την αναμενόμενη ίσως αναγνώριση. Ο Χάμφρεϊ Νεύτων, ανιψιός του Ισαάκ, μας λέει «... τόσο λίγοι πήγαιναν να τον ακούσουν, και ακόμη λιγότεροι τον καταλάβαιναν, που πολλές φορές, κατά κάποιο τρόπο ελλείψει ακροατηρίου, διάβαζε στους τοίχους». Στις παραδόσεις «έμενε συνήθως γύρω στη μισή ώρα· όταν δεν είχε ακροατήριο, επέστρεφε συνήθως σε επτά λεπτά ή λιγότερο».
Το 1672 ο Νεύτων εντάχθηκε στην Βασιλική Ένωση του Λονδίνου (Royal Society of London). Έτσι, είχε την ευκαιρία να έρθει σε επαφή, προσωπικά ή αλληλογραφώντας και με άλλους επιστήμονες, με πιο γνωστούς ίσως τον Gottfried Wilhelm Leibniz (Λάιμπνιτζ), με τον οποίο ο Νεύτων είχε μεγάλη διαμάχη για τη διεκδίκηση της πατρότητας του μαθηματικού λογισμού και τον φιλόσοφο John Locke, ιδρυτή του εμπειρισμού, με τον οποίο είχε επικοινωνία επάνω σε θεολογικά ζητήματα.
Επίσης το 1672, ο Νεύτων δημοσίευσε στο περιοδικό Philosophical Transactions της Royal Society, την πρώτη επιστημονική του εργασία για το φως και τα χρώματα. Σε γενικές γραμμές ήταν μια επιτυχημένη δημοσίευση, αλλά ο Hooke (Χουκ) και ο Huygens (Χόιχενς) αντέδρασαν αρνητικά στην απόπειρα του Νεύτωνα να αποδείξει, με βάση μόνο το πείραμα, ότι το φως αποτελεί κίνηση μικρών σωματιδίων αντί για κύματα. Οι σχέσεις του Νεύτωνα με τον Hooke χειροτέρεψαν στη συνέχεια, όταν ο Hooke ισχυρίστηκε ότι ο Νεύτων είχε κλέψει μερικά αποτελέσματα από δικές του εργασίες στην οπτική. Γι' αυτό, το σύνολο των εργασιών του Νεύτωνα στην οπτική δημοσιεύτηκε μετά τον θάνατο του Hooke το 1703.
Πορτραίτο το Νεύτωνα που τον παρουσιάζει να πειραματίζεται με το φως. |
Επίσης το 1672, ο Νεύτων δημοσίευσε στο περιοδικό Philosophical Transactions της Royal Society, την πρώτη επιστημονική του εργασία για το φως και τα χρώματα. Σε γενικές γραμμές ήταν μια επιτυχημένη δημοσίευση, αλλά ο Hooke (Χουκ) και ο Huygens (Χόιχενς) αντέδρασαν αρνητικά στην απόπειρα του Νεύτωνα να αποδείξει, με βάση μόνο το πείραμα, ότι το φως αποτελεί κίνηση μικρών σωματιδίων αντί για κύματα. Οι σχέσεις του Νεύτωνα με τον Hooke χειροτέρεψαν στη συνέχεια, όταν ο Hooke ισχυρίστηκε ότι ο Νεύτων είχε κλέψει μερικά αποτελέσματα από δικές του εργασίες στην οπτική. Γι' αυτό, το σύνολο των εργασιών του Νεύτωνα στην οπτική δημοσιεύτηκε μετά τον θάνατο του Hooke το 1703.
Είναι αλήθεια ότι ο Νεύτων δεν είχε μόνο επιστημονικές ανησυχίες. Από την ίδια χρονιά που διορίστηκε στη Λουκασιανή Έδρα, εκτός από τα μαθηματικά και την οπτική, άρχισε παράλληλα να ασχολείται με την Αλχημεία και τη Θεολογία.
Ωστόσο, όταν το καλοκαίρι του 1684 ο Νεύτων συζήτησε με τον Edmond Halley για θέματα Κινηματικής, αποφάσισε να διακόψει καθετί άλλο και να ασχοληθεί σοβαρά με την Μηχανική. Το αποτέλεσμα ήταν να ολοκληρώσει μέσα σε τρία χρόνια ένα από τα σημαντικότερα επιστημονικά έργα του αιώνα του - και όχι μόνο - το "Philosophiæ Naturalis Principiæ Mathematica" ("Μαθηματικές Αρχές Φυσικής Φιλοσοφίας").
Σε αυτό το αυστηρά δομημένο έργο που έγραψε στα Λατινικά, ο Νεύτων βασίζεται εν μέρει στα θεωρητικά αποτελέσματα του Κέπλερ και εξάγει το γνωστό νόμο της παγκόσμιας έλξης θεμελιώνοντας τη Μηχανική. Εγκαθίδρυσε έτσι μία κοσμολογική άποψη για τη Βαρύτητα που κυριάρχησε στην επιστημονική κοινότητα, ώσπου να την αναθεωρήσει ο Άλμπερτ Αϊνστάιν το 1915 με τη γενική θεωρία της σχετικότητας.
Σε αυτό το αυστηρά δομημένο έργο που έγραψε στα Λατινικά, ο Νεύτων βασίζεται εν μέρει στα θεωρητικά αποτελέσματα του Κέπλερ και εξάγει το γνωστό νόμο της παγκόσμιας έλξης θεμελιώνοντας τη Μηχανική. Εγκαθίδρυσε έτσι μία κοσμολογική άποψη για τη Βαρύτητα που κυριάρχησε στην επιστημονική κοινότητα, ώσπου να την αναθεωρήσει ο Άλμπερτ Αϊνστάιν το 1915 με τη γενική θεωρία της σχετικότητας.
Το σπίτι του Νεύτωνα στο Καίμπριτζ. |
Μετά την έκδοση του Principiæ Mathematica και μέχρι το 1696 που έφυγε από το Καίμπριτζ, επέστρεψε ξανά στις δευτερεύουσες ασχολίες του και άρχισε να χάνει σταδιακά το ενδιαφέρον του για τη Λουκασιανή Έδρα.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το 1689 εκλέχθηκε μέλος του Αγγλικού Κοινοβουλίου καθώς και ότι το φθινόπωρο του 1693 υπέστη νευρική κατάπτωση.
Όταν ένας από τους παλιούς μαθητές του μπόρεσε να του εξασφαλίσει τη θέση του διευθυντή του Εθνικού Νομισματοκοπείου (Warden of the Mint), αποφάσισε να παραιτηθεί από τη Λουκασιανή Έδρα (πράγμα που τυπικά έγινε το 1701) και να μετακομίσει στο Λονδίνο, ώστε να αναλάβει τα νέα του καθήκοντα. Στη Λουκασιανή Έδρα παρέμεινε για 32 χρόνια και υπήρξε ένας από τους μακροβιότερους κατόχους της έδρας.
Σχέδιο από κείμενο Αλχημείας του Νεύτωνα. |
Από τη στιγμή που ο Νεύτων έφυγε από το Καίμπριτζ, μειώθηκε σε μεγάλο βαθμό και η επιστημονική του δραστηριότητα. Συνέχισε να ασχολείται με μαθηματικά προβλήματα, αλλά κυρίως ασχολήθηκε με τις δημοσιεύσεις των εργασιών του.
Ήταν τα χρόνια της διαμάχης του με τον Λάιμπνιτζ. Χρησιμοποιώντας κάθε δυνατό μέσο, προσπάθησε, αποτελεσματικά ως ένα βαθμό, να πείσει την επιστημονική κοινότητα ότι ο μαθηματικός λογισμός ήταν δική του επινόηση και ότι ο Λάιμπνιτς δεν έκανε τίποτε άλλο από το να οικειοποιηθεί τις δικές του ιδέες. Αναγκάστηκε, λοιπόν, να ξεπεράσει τις παλιές του επιφυλάξεις και να εκθέσει στην κρίση των συναδέλφων του τις παλιές ανακαλύψεις του, σε έναν αγώνα δρόμου να κατοχυρώσει τους ερευνητικούς του καρπούς.
Αξίζει να αναφέρω ότι χρησιμοποίησε τη θέση του ως Πρόεδρος της Royal Society για να διορίσει μια "αμερόληπτη" Επιτροπή που θα αποφάσιζε αν αυτός ή ο Λάιμπνιτζ ήταν ο δημιουργός του λογισμού. Μάλιστα έγραψε ο ίδιος και την επίσημη έκθεση της Επιτροπής!
Μετά το 1690, ο Νεύτων έγραψε μια σειρά από θρησκευτικά κείμενα με τα οποία προσπαθούσε να ερμηνεύσει την Βίβλο. Ένα χειρόγραφο που έστειλε στον John Locke στο οποίο αμφισβητούσε την ύπαρξη της Αγίας Τριάδας δεν δημοσιεύτηκε ποτέ.
Μετέπειτα εργασίες του, όπως "The Chronology of Ancient Kingdoms" ("Το Χρονολόγιο των Αρχαίων Βασιλείων") και "Observations Upon the Prophecies of Daniel and the Apocalypse of St. John" ("Παρατηρήσεις επί των Προφητειών του Δανιήλ και της Αποκάλυψης του Αγίου Ιωάννη") δημοσιεύτηκαν μετά το θάνατό του.
Στο πρώτο από αυτά, που δημοσιεύτηκε το 1728, ο Νεύτων περιγράφει την άνοδο και την ιστορία διαφόρων αρχαίων βασιλείων που εμφανίστηκαν στον αρχαίο κόσμο (Αίγυπτος, Ασσυρία, Βαβυλωνία, Περσία κλπ).
Σύμφωνα με την εισαγωγική επιστολή του John Conduitt που δημοσιεύεται στο βιβλίο, αυτή ήταν η τελευταία προσωπική εργασία του Ισαάκ Νεύτωνα πριν από το θάνατό του. Με τη σύγχρονη γνώση, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι υπάρχουν πολλές ανακρίβειες σε όλη την εργασία, πιθανόν λόγω του περιορισμένου αρχειακού υλικού που ήταν διαθέσιμο κατά τη διάρκεια της ζωής του Νεύτωνα.
Μέχρι το 1711 είχαν εκδοθεί από μία τουλάχιστον φορά τα βιβλία του "Opticks" ("Οπτική") (1704), "Tractatus de Quadratura Curvarum" ("Συνθήκη για τον τετραγωνισμό των καμπυλών") (1704), "Enumeratio Linearum Tertii Ordinis" ("Απαρίθμηση Γραμμικών Τρίτης Τάξης") (1704), "Arithmeticæ Universalis" ("Οικουμενική Αριθμητική") (1707), "De Analysi" ("Περί Ανάλυσης") (1711), "Methodis Differentialis" ("Διαφορικές μέθοδοι") (1711) καθώς και δύο ακόμη φορές το "Principiæ Mathematica" (1713, 1726). Εννιά χρόνια μετά το θάνατό του, εκδόθηκε για πρώτη φορά το "De Methodis Fluxionum et Serierum Infinitarum" (1736).
Ήταν τα χρόνια της διαμάχης του με τον Λάιμπνιτζ. Χρησιμοποιώντας κάθε δυνατό μέσο, προσπάθησε, αποτελεσματικά ως ένα βαθμό, να πείσει την επιστημονική κοινότητα ότι ο μαθηματικός λογισμός ήταν δική του επινόηση και ότι ο Λάιμπνιτς δεν έκανε τίποτε άλλο από το να οικειοποιηθεί τις δικές του ιδέες. Αναγκάστηκε, λοιπόν, να ξεπεράσει τις παλιές του επιφυλάξεις και να εκθέσει στην κρίση των συναδέλφων του τις παλιές ανακαλύψεις του, σε έναν αγώνα δρόμου να κατοχυρώσει τους ερευνητικούς του καρπούς.
Αξίζει να αναφέρω ότι χρησιμοποίησε τη θέση του ως Πρόεδρος της Royal Society για να διορίσει μια "αμερόληπτη" Επιτροπή που θα αποφάσιζε αν αυτός ή ο Λάιμπνιτζ ήταν ο δημιουργός του λογισμού. Μάλιστα έγραψε ο ίδιος και την επίσημη έκθεση της Επιτροπής!
Ιδιόχειρες σημειώσεις του Νεύτωνα στην Άλγεβρα. |
Μετά το 1690, ο Νεύτων έγραψε μια σειρά από θρησκευτικά κείμενα με τα οποία προσπαθούσε να ερμηνεύσει την Βίβλο. Ένα χειρόγραφο που έστειλε στον John Locke στο οποίο αμφισβητούσε την ύπαρξη της Αγίας Τριάδας δεν δημοσιεύτηκε ποτέ.
Μετέπειτα εργασίες του, όπως "The Chronology of Ancient Kingdoms" ("Το Χρονολόγιο των Αρχαίων Βασιλείων") και "Observations Upon the Prophecies of Daniel and the Apocalypse of St. John" ("Παρατηρήσεις επί των Προφητειών του Δανιήλ και της Αποκάλυψης του Αγίου Ιωάννη") δημοσιεύτηκαν μετά το θάνατό του.
Στο πρώτο από αυτά, που δημοσιεύτηκε το 1728, ο Νεύτων περιγράφει την άνοδο και την ιστορία διαφόρων αρχαίων βασιλείων που εμφανίστηκαν στον αρχαίο κόσμο (Αίγυπτος, Ασσυρία, Βαβυλωνία, Περσία κλπ).
Σύμφωνα με την εισαγωγική επιστολή του John Conduitt που δημοσιεύεται στο βιβλίο, αυτή ήταν η τελευταία προσωπική εργασία του Ισαάκ Νεύτωνα πριν από το θάνατό του. Με τη σύγχρονη γνώση, μπορούμε να συμπεράνουμε ότι υπάρχουν πολλές ανακρίβειες σε όλη την εργασία, πιθανόν λόγω του περιορισμένου αρχειακού υλικού που ήταν διαθέσιμο κατά τη διάρκεια της ζωής του Νεύτωνα.
Ο Νεύτων το 1712 σε μεγάλη ηλικία. Πορτραίτο του Sir James Thornhill. |
Μέχρι το 1711 είχαν εκδοθεί από μία τουλάχιστον φορά τα βιβλία του "Opticks" ("Οπτική") (1704), "Tractatus de Quadratura Curvarum" ("Συνθήκη για τον τετραγωνισμό των καμπυλών") (1704), "Enumeratio Linearum Tertii Ordinis" ("Απαρίθμηση Γραμμικών Τρίτης Τάξης") (1704), "Arithmeticæ Universalis" ("Οικουμενική Αριθμητική") (1707), "De Analysi" ("Περί Ανάλυσης") (1711), "Methodis Differentialis" ("Διαφορικές μέθοδοι") (1711) καθώς και δύο ακόμη φορές το "Principiæ Mathematica" (1713, 1726). Εννιά χρόνια μετά το θάνατό του, εκδόθηκε για πρώτη φορά το "De Methodis Fluxionum et Serierum Infinitarum" (1736).
Το Νοέμβριο του 1703 εκλέχθηκε πρόεδρος της Βασιλικής Ένωσης, όπου παρέμεινε μέχρι το θάνατό του.
Στις 16 Απριλίου 1705, σε τελετή που έγινε στο Κολέγιο Trinity, η βασίλισσα Άννα της Βρετανίας έχρισε τον Νεύτωνα ιππότη ως αναγνώριση των πολιτικών υπηρεσιών του προς την Αγγλία. Έτσι, ο Ισαάκ Νεύτων απέκτησε τον τίτλο του Σερ.
Προς το τέλος της ζωής του, ο Νεύτων εγκαταστάθηκε στο Cranbury Park, κοντά στο Winchester, με την ανιψιά του Catherine (Barton) Conduitt και τον άνδρα της John Conduitt που ήταν ο εκτελεστής της διαθήκης του.
Προς το τέλος της ζωής του, ο Νεύτων εγκαταστάθηκε στο Cranbury Park, κοντά στο Winchester, με την ανιψιά του Catherine (Barton) Conduitt και τον άνδρα της John Conduitt που ήταν ο εκτελεστής της διαθήκης του.
Ο Ισαάκ Νεύτων πέθανε στον ύπνο του από πάθηση των πνευμόνων, στις 31 Μαρτίου 1727 (με το παλιό ημερολόγιο 20 Μαρτίου 1727), σε ηλικία 84 ετών. Ο τάφος του υπάρχει στο Αβαείο του Westminster.
Ο Άγγλος ποιητής Alexander Pope, εμπνευσμένος από τα επιτεύγματα του Ισαάκ Νεύτωνα, έγραψε στην επιτάφια πλάκα:
"Nature and nature's laws lay hid in night;
God said "Let Newton be" and all was light."
(Η Φύση και οι νόμοι της φύσης κρύβονται μέσα στη νύχτα;
Ο Θεός είπε "Ας υπάρξει ο Νεύτων" και όλα έγιναν φως.)
Ο Άγγλος ποιητής Alexander Pope, εμπνευσμένος από τα επιτεύγματα του Ισαάκ Νεύτωνα, έγραψε στην επιτάφια πλάκα:
"Nature and nature's laws lay hid in night;
God said "Let Newton be" and all was light."
(Η Φύση και οι νόμοι της φύσης κρύβονται μέσα στη νύχτα;
Ο Θεός είπε "Ας υπάρξει ο Νεύτων" και όλα έγιναν φως.)
Ο τάφος του Νεύτωνα στο Αβαείο του Westminster. |
Μετά το θάνατό του, από εξέταση που έγινε στα μαλλιά του Νεύτωνα βρέθηκε να περιέχεται υδράργυρος, ίσως κατάλοιπο των πειραμάτων αλχημείας που έκανε. Είναι πιθανόν, η εκκεντρικότητα που παρουσίασε ιδιαίτερα στα τελευταία χρόνια της ζωής του να οφείλεται σε δηλητηρίαση από υδράργυρο.
- Ένας κρατήρας στη Σελήνη και άλλος ένας στον Άρη έχουν πάρει το όνομα Newton.
- Οι τρεις νόμοι του Newton σε κινούμενα σχέδια από φοιτητές του MIT.
- Το σύνολο των εργασιών του Νεύτωνα, αλλά και ό,τι θα θέλατε να γνωρίζετε γύρω από αυτόν, από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό The Newton Project.
- Ένα βίντεο του BBC για την μυστική εργασία του Νεύτωνα ως αλχημιστή, με τίτλο: "The Dark Heretic. Isaac Newton" (2003, αγγλικά, διάρκεια 59').
- Η βιογραφία του Isaac Newton σε 2 μέρη (1ο μέρος: The Biography - 53:44, 2ο μέρος: The Myst File - 23:31).
- Τα πέντε (ίσως) καλύτερα βιβλία για τον Newton, σύμφωνα με τον καθηγητή William Newman.
- Ένα βιβλίο στα ελληνικά για τον Νεύτωνα: Η ζωή του Ισαάκ Νεύτωνα του Richard Westfall - Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
- Ο Ανδρέας Ι. Κασσέτας για το βιβλίο "ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου