Δευτέρα, 9 Ιανουαρίου 2017

Σαν σήμερα ... 1839 ο Louis Daguerre ανακοίνωσε τη φωτογραφική μέθοδο της Δαγκεροτυπίας.


Η παλαιότερη φωτογραφία δαγκεροτυπίας που υπάρχει με ανθρώπους, 
τραβηγμένη από τον ίδιο τον Daguerre το 1838.

Σαν σήμερα, στις 9 Ιανουαρίου 1839, ο Louis Jacques Mandé Daguerre ανακοίνωσε επίσημα σε κοινή συνεδρίαση της Γαλλικής Ακαδημίας Επιστημών και της Ακαδημίας Καλών Τεχνών μια νέα φωτογραφική μέθοδο, που από το όνομά του ονομάστηκε "Δαγκεροτυπία".
Μια ουσιαστική διαφορά ανάμεσα στην καινούρια προτεινόμενη μέθοδο σε σχέση με τις παλαιότερες ήταν ο πολύ μικρός απαιτούμενος χρόνος έκθεσης της φωτογραφικής πλάκας, μόλις λίγα δευτερόλεπτα μερικές φορές, ενώ πριν χρειάζονταν ώρες έκθεσης. 
Έτσι, η δαγκεροτυπία έγινε η πρώτη πρακτική και εμπορικά συμφέρουσα φωτογραφική διαδικασία. 

Η διαδικασία παραγωγής της δαγκεροτυπίας ξεκινά με την τοποθέτηση επάργυρων χάλκινων πλακών σε ιώδιο. Μ' αυτό τον τρόπο σχηματίζεται φωτοευαίσθητο ιωδίδιο του αργύρου. Οι πλάκες αυτές πρέπει να χρησιμοποιηθούν μέσα σε μία ώρα. Στη συνέχεια εκτίθενται στο φως, από λίγα δευτερόλεπτα  έως αρκετό περισσότερο χρόνο, ανάλογα με τη  διαθέσιμη φωτεινότητα.
Η εμφάνιση της εικόνας επιτυγχάνεται με την έκθεση της πλάκας σε υδράργυρο, θερμαινόμενο σε 75° C. Αυτό αναγκάζει τον υδράργυρο να συγχωνευτεί με τον άργυρο. Έπειτα η εικόνα βυθίζεται σε θερμό διάλυμα κοινού άλατος και τελικά ξεπλένεται με καυτό αποσταγμένο νερό.

Οι δαγκεροτυπίες δεν μπορούσαν να αναπαραχθούν σε αντίγραφα και οι επιφάνειες τους ήταν εξαιρετικά λεπτές, με συνέπεια να καλύπτονται συχνά με γυαλί, για να μη καταστραφούν. Η εικόνα που παραγόταν εμφάνιζε το πρότυπο σε ανεστραμμένη όψη, όμοια με την κατοπτρική αναπαράσταση. Επιπλέον οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνταν ήταν ιδιαίτερα τοξικές.

Βέβαια, η υπόθεση αυτής της μεθόδου φωτογράφισης είχε απαιτήσει πολλά χρόνια δοκιμών από τον Daguerre. 
Η πρώτη γραπτή αναφορά για τη νέα μέθοδο του Daguerre έγινε στις 27 Σεπτεμβρίου 1835 στην επιθεώρηση Journal des artistes.
Πριν από τον Daguerre, ο Nicéphore Niépce κατάφερε να μας αφήσει κληρονομιά τις παλαιότερες φωτογραφίες που υπάρχουν σήμερα, από το 1826, χρησιμοποιώντας όμως άλλη τεχνική που την ονόμασε «ηλιογραφία»Πρακτικά η μέθοδός του ήταν δύσχρηστη, γιατί απαιτούσε μεγάλους χρόνους έκθεσης.
Ο Daguerre με τον Niépce υπέγραψαν συμβόλαιο εμπορικής συνεργασίας για την προώθηση της εφεύρεσής τους, αλλά ο Niépce πέθανε το 1833. 

Ο Daguerre δεν ζήτησε ποτέ να πάρει πατέντα για την εφεύρεσή του. Αντίθετα, συμφώνησε με τη Γαλλική κυβέρνηση να της παραχωρήσει τα δικαιώματα της εφεύρεσης με αντάλλαγμα σύνταξη στον ίδιο και στον γιο και διάδοχο του Niépce, τον Ισίδωρο, για όλη την υπόλοιπη ζωή τους. Η Γαλλική κυβέρνηση θα προσέφερε την τεχνική της δαγκεροτυπίας δωρεάν στον κόσμο ως δώρο, κάτι που έκανε στις 19 Αυγούστου 1839.
Όμως 5 μέρες νωρίτερα, ο Miles Berry, ένας ατζέντης ειδικευμένος στις πατέντες, αντιπροσωπεύοντας τον Daguerre υπέβαλλε αίτηση και κατάφερε να πάρει πατέντα για την Αγγλία, την Ουαλία και όλες τις κτήσεις και αποικίες της βασίλισσας. Έτσι, το Ηνωμένο Βασίλειο και οι αποικίες του έγιναν οι μόνες περιοχές που έπρεπε να πληρωθούν δικαιώματα για τη χρήση της δαγκεροτυπίας.  

Η φωτογραφία που βλέπουμε στην αρχή της ανάρτησης πάρθηκε  στις 8 π.μ. ενός ανοιξιάτικου πρωινού του 1838 και δείχνει το Boulevard du Temple στο Παρίσι. Το στιγμιότυπο αποτυπώθηκε από τον ίδιο τον Daguerre που βρισκόταν στο Diorama, όπου ζούσε και εργαζόταν. Αν και η περιοχή ήταν με πολύ κίνηση, η πλάκα δεν μπόρεσε να αποτυπώσει ό,τι βρισκόταν σε κίνηση, γιατί εκτέθηκε πολύ χρόνο στο φως10 ως 12 λεπτά. Εν τούτοις φαίνεται κάτω αριστερά ένας καθισμένος λούστρος με τον πελάτη όρθιο μπροστά του. Η φωτογραφία που βλέπουμε είναι αυτή που φαίνεται σαν μέσα σε καθρέφτη. Στην πραγματικότητα αυτό που έβλεπε ο Daguerre ήταν αυτή η φωτογραφία.

Αργότερα μέσα  στο 1839, ο Daguerre παρουσίασε αυτή τη φωτογραφία μαζί με δύο άλλες (το λεγόμενο "τρίπτυχο της Βαυαρίας") στον βασιλιά της Βαυαρίας Λουδοβίκο Α' στην προσπάθειά του να δημοσιοποιήσει ευρύτερα την εφεύρεσή του. Το παραπάνω τρίπτυχο καταστράφηκε το 1974 σε προσπάθεια συντήρησής του από προηγούμενες φθορές.

Το μεγαλύτερο μέρος της πρώιμης δουλειάς του Daguerre καταστράφηκε, όταν το σπίτι και στούντιό του άρπαξε φωτιά στις 8 Μαρτίου 1839, την ώρα που τον επισκεπτόταν ο Αμερικανός ζωγράφος και εφευρέτης Samuel Morse. Λιγότερες από 25 φωτογραφίες αυτής της αρχικής δουλειάς του Daguerre κατάφεραν να διασωθούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου