Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου 2019

Σαν σήμερα ... 1819, γεννήθηκε ο Γάλλος φυσικός Jean Léon Foucault.



Jean Bernard Léon Foucault

Σαν σήμερα, στις 18 Σεπτεμβρίου 1819, γεννήθηκε στο Παρίσι ο Γάλλος φυσικός Jean Bernard Léon Foucault, γνωστός από το εκκρεμές που φέρει τ' όνομά του ("εκκρεμές του Φουκό").
Ο πατέρας του, Jean Léon Fortuné Foucault, ήταν γνωστός και αναγνωρισμένος εκδότης στο Παρίσι, επειδή εξέδιδε σε τεύχη την Ιστορία της Γαλλίας. Λόγω προβλημάτων υγείας, ο πατέρας του μικρού Μπερνάρ αποσύρθηκε από την εργασία του και η οικογένεια μετακόμισε από το Παρίσι στη Ναντ. Τελικά, ο Jean Léon Fortuné Foucault πέθανε το 1829 όταν ο γιος του ήταν μόλις 10 ετών. Έτσι, η χήρα Foucault αποφάσισε να γυρίσει στο Παρίσι και ο μικρός Μπερνάρ μεγάλωσε μαζί της σ' ένα όμορφο σπίτι, στη γωνία των οδών de Vangirard και d' Assas. Το σπίτι εξακολουθεί να υπάρχει σήμερα και μία πλάκα απ' έξω υπενθυμίζει ποιος είχε μείνει εκεί.


Το σπίτι στο Νο 28 της οδού d' Assas, όπου έμενε
στο Παρίσι ο Φουκό και στο υπόγειό του πραγματοποίησε
το πείραμα για την περιστροφή της Γης.

Από μικρή ηλικία η υγεία του Μπερνάρ, όπως και του πατέρα του, δεν ήταν καλή. Είχε στραβισμό, ήταν κοντός, αδύνατος και ασθενικός. Αυτά τα χαρακτηριστικά τον έκαναν να έχει ντροπαλή συμπεριφορά και λειψή αυτοπεποίθηση. Εξαιτίας της προβληματικής υγείας του και της μάλλον άχαρης νεανικής του εμφάνισης, προτιμούσε να μένει στο σπίτι και να γεμίζει την μοναξιά του με ευφάνταστες δημιουργίες, αφού είχε ικανότητα σε χειροποίητες κατασκευές. Ένας από τους φίλους της νεαρής του ηλικίας ήταν ο Jules Lissajous, που ήταν 2,5 χρόνια μικρότερός του.

Η μητέρα του, προσπαθώντας να του προσφέρει καλή εκπαίδευση, τον έστειλε να φοιτήσει στο Κολέγιο StanislasΟι καθηγητές του εκεί τον θεωρούσαν μάλλον τεμπέλη, αφού δεν παρέδιδε τις εργασίες του έγκαιρα. Έτσι, η μητέρα του υποχρεώθηκε να του προσφέρει και κατ' οίκον μαθήματα για την ολοκλήρωση των βασικών σπουδών του. 
To 1839 συνέχισε σπουδές στην Ιατρική και συγκεκριμένα στη χειρουργική με την καθοδήγηση του καθηγητή Alfred François Donné, αφού αυτή ήταν κι επιθυμία της μητέρας του. Σύντομα διαπίστωσε ότι η χειρουργική και η επιδεξιότητα να δουλεύει με τα χέρια του δεν ήταν το ίδιο πράγμα. Η επαφή για πρώτη φορά με αίμα στο χειρουργείο τον έκανε να παρατήσει την Ιατρική άμεσα. 


Διαφημιστική κάρτα σοκολάτας που
έχει εικόνα του Φουκό.

Έτσι, ξεκίνησε ν' ασχολείται με την Πειραματική Φυσική και ιδίως την Οπτική. Είναι αυτός που έθεσε τις βάσεις της νεότερης Οπτικής. Επιπλέον μαζί με τον φίλο του Φιζό (Armand Hippolyte Louis Fizeau), που είχε γνωρίσει όταν ακόμη ήταν στην Ιατρική, έδειξαν ενδιαφέρον για την φωτογραφία και την μέθοδο της δαγκεροτυπίας που είχε παρουσιαστεί εκείνα τα χρόνια. Οι Φουκό και Φιζό ήταν που τράβηξαν την πρώτη φωτογραφία του Ήλιου στις 2 Απριλίου 1845. 
Το καλό αποτέλεσμα από την ενασχόληση του Φουκό με την φωτογραφία έκανε τον καθηγητή Donné να τον προσλάβει για εργαστηριακό βοηθό του. Δουλεύοντας ο Φουκό εργαστηριακά κι αφού βρήκε ότι μπορούσε να παίρνει φωτογραφίες δια μέσου του φακού του μικροσκοπίου, σύντομα ανακάλυψε μια ισχυρή φωτεινή πηγή για να μπορεί να κάνει καλύτερες λήψεις.
Το 1845 ο Φουκό με τον Donné δημοσίευσαν το βιβλίο "A course of microscopy" όπου υπήρχαν 80 φωτογραφίες τραβηγμένες με το μικροσκόπιο.

Την ίδια χρονιά έγινε διευθυντής του καθημερινού επιστημονικού περιοδικού "Journal des Débats" ("Εφημερίδα των Συζητήσεων") του Παρισιού, παίρνοντας τη θέση του Donné που παραιτήθηκε λόγω ηλικίας
Η εξαιρετική δουλειά του Φουκό με τη συνδρομή του Φιζό, κίνησε το ενδιαφέρον του François Arago (Φρανσουά Αραγκό), διευθυντή του αστεροσκοπείου του Παρισιού, με αποτέλεσμα να ακολουθήσουν πολλές φωτογραφίες και διάφορα πειράματα. 


Το εκκρεμές του Φουκό στο Πάνθεον.

Με το γνωστό «Πείραμα του Φουκό» ή πείραμα του εκκρεμούς που επιχείρησε το 1851, απέδειξε την περιστροφή της Γης περί τον άξονά της. 
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα περιοδικά της εποχής, ο Φουκό απέδειξε πειραματικά την περιστροφική κίνηση της Γης στις 6 Ιανουαρίου 1851. Σύμφωνα με όσα έχει καταγράψει ο ίδιος στο ημερολόγιό του, περίπου στις 2 π.μ., είχε μια έμπνευση. Συνειδητοποίησε ότι αν μπορούσε να επινοήσει έναν τρόπο για να κρεμάσει ένα εκκρεμές από μια οροφή με τέτοιο τρόπο ώστε το εκκρεμές να είναι ελεύθερο να αιωρείται προς οποιαδήποτε κατεύθυνση, θα μπορούσε να δει την επίδραση της περιστροφής της Γης. 
Συνειδητοποίησε ότι το εκκρεμές έπρεπε να σχεδιαστεί πολύ προσεκτικά. Η σφαίρα έπρεπε να είναι απόλυτα συμμετρική. Κατά την εκκίνησή του, το εκκρεμές θα έπρεπε να ελευθερωθεί απαλά, καθώς η παραμικρή ώθηση θα κατέστρεφε την επίδειξη. 
Το εκκρεμές που έφτιαξε αποτελείτο από ένα χαλύβδινο σύρμα 2 μέτρων με ένα ορειχάλκινο βαρίδι 5 κιλών στην άκρη του και μπορούσε να αιωρείται ελεύθερα. Παρατήρησε ότι το επίπεδο της ταλάντωσης περιστρεφόταν αργά σε σχέση με το έδαφος. 
Αφού ολοκλήρωσε το πείραμα με επιτυχία στο υπόγειο του σπιτιού του, ήταν έτοιμος να το δοκιμάσει σε μεγαλύτερη κλίμακα. 


Ο Φουκό με τον Φιζό κατά την επίδειξη στο Πάνθεον.

Στις 2 Φεβρουαρίου 1851, ο Φουκό έστειλε μια ειδοποίηση προς τους επιστήμονες στο Παρίσι λέγοντας: "Καλείστε να δείτε την περιστροφή της Γης".
Την επόμενη μέρα, στο Meridian Room (Δωμάτιο του Μεσημβρινού) του Αστεροσκοπείου του Παρισιού, οι προσκεκλημένοι επιστήμονες έγιναν μάρτυρες του πρώτου πετυχημένου πειράματος για την παρατήρηση της περιστροφικής κίνησης της Γης μ' ένα εκκρεμές μήκους 11 μέτρων 
Παρά το γεγονός ότι η πρώτη επίδειξη ήταν επιτυχημένη, το ελιτίστικο επιστημονικό κατεστημένο που δεν είχε αποδεχθεί ποτέ τον Φουκό εξαιτίας της έλλειψης πανεπιστημιακών τίτλων, καθυστέρησε να εκτιμήσει τα αποτελέσματα του πειράματος.  Ενδεχομένως να ήταν ενοχλημένοι γιατί δεν είχαν κάνει οι ίδιοι την ανακάλυψη. Κάποιοι προσπάθησαν να διεκδικήσουν την προτεραιότητα στην ανακάλυψη, αλλά ο Φουκό ήταν πράγματι ο πρώτος που πρότεινε μια μαθηματική σχέση (νόμος ημιτόνου) που συνόδευε το πείραμα. Στην πραγματικότητα, μερικοί επιστήμονες εκείνη την εποχή προέβλεπαν ότι η επίδραση του πειράματος του Φουκό θα ήταν τόσο μικρή, που θα περνούσε απαρατήρητο. 

Όμως τα πράγματα δεν έγιναν έτσι. Στις 31 Μαρτίου 1851 ο Φουκό επανέλαβε δημόσια και πάλι την επίδειξή του, παρουσία του Ναπολέοντα Γ', στο Πάνθεον του Παρισιού, ένα ιδανικό κτίριο για μια τέτοια επίδειξη, λόγω του θόλου του. Το εκκρεμές που χρησιμοποίησε αυτή τη φορά ήταν ακόμη μεγαλύτερο,  με σύρμα μήκους 67 μέτρων και σφαιρικό βαρίδι 28 κιλών, διαμέτρου 38 εκατοστών. Το πείραμα ήταν εντυπωσιακό και έγινε με επιτυχία. Ο Φουκό είχε φροντίσει να σκεπάσει το μαρμάρινο δάπεδο με μια ξύλινη πλατφόρμα που την είχε καλύψει με άμμο. Έτσι, η μυτερή προεξοχή (δείκτης) που υπήρχε στο βαρίδι χάραζε την άμμο, κάνοντας να φαίνεται καθαρά η αργή κυκλική κίνηση. 
Η επιτυχημένη επίδειξη μπροστά σ' ένα πολύ μεγάλο πλήθος εξελίχθηκε σε προσωπική επιτυχία του Φουκό.


Γαλλικό γραμματόσημο του 1958
για τον Φουκό.


Το 1855, η αρχική κατασκευή του εκκρεμούς που χρησιμοποιήθηκε στο Πάνθεον, μετακινήθηκε στο Conservatoire des Arts et Métiers στο Παρίσι. Το 1902, με αφορμή τα 50 χρόνια του πειράματος, φτιάχτηκε μια δεύτερη προσωρινή εγκατάσταση στο Πάνθεον.  
Το 1995, λόγω ανακατασκευής του Μουσείου, το αρχικό εκκρεμές μετακινήθηκε και πάλι στο Πάνθεον, αλλά αργότερα επέστρεψε στο μουσείο (Musée des Arts et Métiers) πριν αυτό ξανανοίξει το 2000.
Στις 6 Απριλίου 2010, το σύρμα που συγκρατούσε το βαρίδι στο Musée des Arts et Métiers έσπασε, προκαλώντας ανεπανόρθωτη ζημιά στο εκκρεμές και στο μαρμάρινο πάτωμα του μουσείου.
Από το 1995 ένα ακριβές αντίγραφο του αρχικού εκκρεμούς είχε τοποθετηθεί μόνιμα κάτω από το θόλο του Πάνθεον μέχρι το 2014, οπότε χρειάστηκε να μετακινηθεί, λόγω εργασιών ανακαίνισης του κτιρίου. Έκτοτε, το εκκρεμές έχει τοποθετηθεί ξανά.
Επειδή η κίνηση ενός τέτοιου εκκρεμούς είναι μεγαλειώδης, σε πολλά μέρη έχει τοποθετηθεί μια τέτοια εγκατάσταση.  

Το 1852 ο Φουκό ανακάλυψε το γυροσκόπιοΤο γυροσκόπιο, ήταν άλλη μια κατασκευή που επιβεβαίωνε την περιστροφική κίνηση της Γης. 
Γυροσκόπιο.

Τρία χρόνια αργότερα, ο Φουκό τιμήθηκε με το Μετάλλιο Copley της Βασιλικής Εταιρείας του Λονδίνου, για τις προσπάθειές του ν' αποδείξει την περιστροφική κίνηση της Γης.


Το 1855 εργάσθηκε ως φυσικός στο Αστεροσκοπείο του Παρισιούθέση που φτιάχτηκε ειδικά γι' αυτόν από τον αυτοκράτορα Ναπολέων Γ', μιας και δεν ήταν κάτοχος κανενός πτυχίου. Εκεί κατασκεύασε μεγάλα τηλεσκόπια με καινοτόμα χαρακτηριστικά και έκανε πειράματα με εξαιρετικά αποτελέσματα.

Ακόμη ασχολήθηκε κι έκανε σημαντικές ανακαλύψεις στη Χημεία, τον Ηλεκτρισμό και το Μαγνητισμό. Ας θυμηθούμε τα γνωστά ρεύματα Foucault (ή δινορεύματα ή ρεύματα Eddy). 
Το 1862, σε συνεργασία και πάλι με τον Φιζό, έκαναν για πρώτη φορά επιτυχημένες μετρήσεις της ταχύτητας του φωτός στο κενό, τον αέρα και τα διαφανή σώματα. 

Το 1864 επίσης έγινε μέλος της Βασιλικής Εταιρείας του Λονδίνου και λίγο αργότερα της Γερμανικής Ακαδημίας Επιστημόνων. Το 1865  έγινε μέλος της Ακαδημίας των Επιστημών  στο Παρίσι παίρνοντας τη θέση του Clapeyron.
Οι περισσότερες εργασίες του Φουκό δημοσιεύτηκαν στα «Πρακτικά» της Ακαδημίας των Παρισίων (1847-1869).

Το doodle που αφιέρωσε η Google στον Φουκό το 2013,
για την επέτειο της γέννησής του.

Τον Ιούλιο 1867 υπέστη ξαφνικά εγκεφαλικό επεισόδιο και από τον Οκτώβριο του ίδιου έτους δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα χέρια του, επειδή δεν τα αισθανόταν. 
Στις 11 Φεβρουαρίου 1868, σε ηλικία μόλις 49 ετών, πέθανε από ασθένεια του εγκεφάλου.
Τάφηκε στο νεκροταφείο της Montmartre στο Παρίσι. Όλα αυτά πιθανόν ήταν αποτελέσματα μιας πολλαπλής σκλήρυνσης.
Όμως, μερικοί ιστορικοί θεωρούν ως πιο πιθανή αιτία του θανάτου του Φουκό, την έκθεσή του σε χημικές ουσίες που χρησιμοποιούσε στα πειράματά του.

Προς τιμήν του Φουκό έχει δοθεί το όνομά του στον "Κρατήρα Φουκό» στη Σελήνη και στον αστεροειδή 5668 Foucault
  • Το εκκρεμές του Φουκό σε βίντεο από το Πάνθεον στο Παρίσι (1:21).
  • Παρουσίαση της περιστροφικής κίνησης στερεού (σφαίρας) από τον καθηγητή του ΜΙΤ Walter Lewin (γυροσκόπιο) (αγγλικά, 49:13).

Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2019

Το "ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ" σε pptx.



Υπάρχει ανανεωμένη ανάρτηση  ΕΔΩ

Φυσική Γ' Λυκείου Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας.

Στις 45 διαφάνειες της ανάρτησης υπάρχει παρουσίαση της θεωρίας μέσα από ένα συνδυασμό κειμένου, εικόνων και υπερσυνδέσεων. Όποια λέξη ή φράση εμφανίζεται υπογραμμισμένη σε μια διαφάνεια, σημαίνει πως έχει υπερσύνδεση. 
Παρακάτω δίνω ορισμένες οδηγίες για την καλύτερη λειτουργία και χρήση των διαφανειών μιας παρουσίασης pptx. Αυτό θα γίνεται σε κάθε παρόμοια ανάρτηση.

Όταν το pptx είναι σε κατάσταση προβολής, βάζοντας το δείκτη του ποντικιού στην υπογραμμισμένη λέξη ή φράση, εμφανίζεται το "χεράκι", οπότε κάνοντας αριστερό κλικ εκεί, οδηγείστε συνήθως σε μια προσομοίωση ή βίντεο που έχει σχέση κι εξυπηρετεί την καλύτερη κατανόηση του συγκεκριμένου μαθήματος. Γι' αυτή τη διαδικασία χρειάζεται να υπάρχει σύνδεση με το διαδίκτυο.

Μετά την ανάπτυξη της θεωρίας, δίνονται διαδικτυακές διευθύνσεις-παραπομπές, όπου μπορείτε να βρείτε επιπλέον χρήσιμο εκπαιδευτικό υλικό προερχόμενο από συναδέλφους και εκπαιδευτικά ιδρύματα.
Στις τελευταίες διαφάνειες κάθε ανάρτησης υπάρχουν ερωτήσεις (διαφόρων τύπων) και ασκήσεις σχετικές με το θέμα της ανάρτησης. 

Οι αναρτήσεις pptx μπορούν να χρησιμοποιηθούν άμεσα από κάθε συνάδελφο, αρκεί να έχει κατεβάσει στον υπολογιστή του κάποιο πρόγραμμα που υποστηρίζει το powerpoint (Office ή κάτι άλλο). 
Για την παρουσίαση κάθε διαφάνειας έχω επιλέξει κάποιο χρονισμό. Γι' αυτό ο (η) χρήστης του υλικού καλό θα ήταν να έχει μελετήσει με προσοχή τον τρόπο που το κείμενο και οι εικόνες αλληλοδιαδέχονται, πριν το χρησιμοποιήσει. 
Υπάρχει περίπτωση κάποια σύμβολα να μην προβάλλονται σωστά στην οθόνη του δικού σας υπολογιστή. Ο πιο πιθανός λόγος γι' αυτό είναι η διαφορετική έκδοση του Office (pptx). Χρησιμοποιώ το MS Office 2016. 

Οι αναρτήσεις δεν είναι κωδικοποιημένες, για να μπορεί ο (η) συνάδελφος να επιφέρει αλλαγές που κρίνει ότι βελτιώνουν την εκπαιδευτική προσέγγιση του θέματος. Η αναφορά από τον (την) χρήστη, του ονόματός μου ως δημιουργού της παρουσίασης, θα με τιμούσε ιδιαίτερα! 
Εννοείται, ότι η χρήση κάθε ανάρτησης pptx δεν αφορά την εμπορική εκμετάλλευσή της. 

Μπορείτε να κατεβάσετε την ανάρτηση για το "ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ" από  ΕΔΩ.

Καλή συνέχεια στις προσπάθειές σας.

Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου 2019

Εισαγωγή στη ΦΥΣΙΚΗ της Α' και της Β' Λυκείου σε pptx.




Μετά την ανάρτηση του pptx για την Εισαγωγή στη Φυσική της Γ' Λυκείου, δημοσιεύω σε pptx το εισαγωγικό μάθημα της Φυσικής για τις Α' και Β' τάξεις του Λυκείου (Γεν. Παιδείας και Θετικού Προσανατολισμού). 
Τα αρχεία αυτά έχουν αναρτηθεί και στο παρελθόν, αλλά τώρα παρουσιάζονται με λίγες ή περισσότερες αλλαγές. 

Εισαγωγή στη ΦΥΣΙΚΗ της   Α' ΛΥΚΕΙΟΥ   (Ι)   και  (ΙΙ)  σε pptx.

Εισαγωγή στη ΦΥΣΙΚΗ της   Β' ΛΥΚΕΙΟΥ (Γεν. Παιδείας)   σε pptx.

Εισαγωγή στη ΦΥΣΙΚΗ της   Β' ΛΥΚΕΙΟΥ (Θετικού Προσανατολισμού)   σε pptx.

Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2019

25 Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής στο "ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ" με το πρόγραμμα Hot Potatoes.



Φυσική Γ' Λυκείου Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας

Η ανάρτηση περιέχει ένα αρχείo με 25 Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής σχετικά με την έννοια "ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ" (α. Περιγραφή,  β. Το ηλεκτρικό ρεύμα δημιουργεί μαγνητικό πεδίο) του σχολικού βιβλίου.
Οι ερωτήσεις είναι φτιαγμένες με το πρόγραμμα Hot Potatoes.

Μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε το αρχείο από  ΕΔΩ.

Επίσης, μπορείτε να βρείτε τις 25 ερωτήσεις σε αρχείο word (με τις απαντήσεις)  ΕΔΩ. 

Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου 2019

Όλα τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων στη ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γενικής Παιδείας της Γ' Λυκείου (Ιούνιος 2001 - Σεπτέμβριος 2019).



Carl Sagan Time GIF

Βιολογία Γ' Λυκείου Γεν. Παιδείας

Με το τέλος των Επαναληπτικών Πανελλαδικών Εξετάσεων και των Εξετάσεων Ελληνοπαίδων Εξωτερικού 2019, δημοσιεύω τα θέματα της Βιολογίας Γ' Λυκείου Γενικής Παιδείας που έχουν δοθεί στις Πανελλαδικές Εξετάσεις από τον Ιούνιο 2001 μέχρι και τον Σεπτέμβριο 2019. 

Τα θέματα, έκτασης 143 σελίδων Α4, προέρχονται από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις όλων των τύπων Λυκείων (Ημερήσια ή Εσπερινά), από το σύνολο των εξετάσεων (κανονικές, επαναληπτικές, ελληνοπαίδων εξωτερικού) και απευθύνονται σε μαθητές που θέλουν να κάνουν πρακτική εξάσκηση με μια μεγάλη ποικιλία τέτοιων θεμάτων, όπως και σε συναδέλφους καθηγητές που θα τα χρησιμοποιήσουν στη διδασκαλία τους. 

Από το Σεπτέμβριο 2017 υπάρχουν κι εξετάσεις των Ελληνοπαίδων εξωτερικού (Ομογενείς) στη Βιολογία Γεν. Παιδείας. 
Σε όποια χρονιά δεν εμφανίζονται θέματα για τα Εσπερινά Λύκεια (από το 2017 και για τους Ελληνόπαιδες εξωτερικού), σημαίνει ότι έχουν δοθεί τα ίδια με τα Ημερήσια.
Μια σειρά θεμάτων του 2016 που έχουν τον χαρακτηρισμό "παλαιού τύπου" αφορά τους υποψηφίους του 2016 που έγραψαν εξετάσεις με το παλαιό σύστημα. 

Η μορφή του αρχείου είναι word ώστε να μπορούν να αξιοποιηθούν εύκολα από τους συναδέλφους για τους μαθητές τους και η μορφή της γραμματοσειράς είναι Trebuchet με μέγεθος 11pt. Είναι οργανωμένα κατά κεφάλαιο, είδος ερώτησης, χρονολογική σειρά και χαρακτηρίζονται με τον τύπο του σχολείου και την περίοδο που δόθηκαν (ημερήσια, εσπερινά, επαναληπτικές).
Η ποικιλία των θεμάτων πλέον είναι τόσο μεγάλη, που μπορούν από μόνα τους να αποτελούν μια πλατφόρμα θεμάτων, χρήσιμο εργαλείο για συναδέλφους καθηγητές και μαθητές.

Στα αναρτημένα θέματα περιλαμβάνονται και εκείνα που πιθανόν σήμερα να αντιστοιχούν σε ύλη που έχει αφαιρεθεί από την εξέταση. 
Η χρήση του υλικού προφανώς δεν είναι για εμπορική εκμετάλλευση. 

1ο Κεφάλαιο (1.1 - 1.2)   Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία του ανθρώπου - Μικροοργανισμοί   (20 σελίδες)
1ο Κεφάλαιο (1.3 , 1.5)   Μηχανισμοί άμυνας ανθρώπινου οργανισμού - Βασικές αρχές ανοσίας - Ουσίες που προκαλούν εθισμό  (41 σελίδες)
2ο Κεφάλαιο (2.1 - 2.2)   Η έννοια του οικοσυστήματος - Ροή ενέργειας   (15 σελίδες)

2ο Κεφάλαιο (2.3 - 2.4)   Βιογεωχημικοί κύκλοι - Ρύπανση   (44 σελίδες)

3ο Κεφάλαιο   Θεωρίες της Εξέλιξης   (23 σελίδες)
ΠΑΤΗΣΤΕ  ΕΔΩ

Πώς θα κατεβάσετε ένα αρχείο στον υπολογιστή σας.
  • Αριστερό κλικ στην φράση ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ (που αντιστοιχεί στο αρχείο που θέλετε). Θα μεταφερθείτε στον ιστότοπο του Dropbox (όπου είναι αποθηκευμένα τα αρχεία).
  • Αριστερό κλικ στις τρεις τελείες (...) που βλέπετε επάνω, δεξιά.
  • Αριστερό κλικ στην λέξη download.
  • Το αρχείο κατεβαίνει στο Φάκελο ΛΗΨΕΙΣ του υπολογιστή σας (ή όπου αλλού έχετε ορίσει να κάνετε λήψη των αρχείων). 
  • Αποθηκεύστε το αρχείο σε όποιο Φάκελο του υπολογιστή σάς εξυπηρετεί.

Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2019

ΟΛΑ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ (ΙΟΥΝΙΟΣ 2001 - ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2019).



Υπάρχει ανανεωμένη ανάρτηση ΕΔΩ

ΦΥΣΙΚΗ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ 

Αφού πλέον έγιναν οι επαναληπτικές εξετάσεις του 2019 μαζί με τις εξετάσεις των ελληνοπαίδων εξωτερικού, ήρθε η ώρα, για μια ακόμη φορά, να δημοσιεύσω το σύνολο των θεμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων στη ΦΥΣΙΚΗ Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας (πρώην Κατεύθυνσης) της Γ' Λυκείου. 

Τα θέματα καταλαμβάνουν 277 σελίδες, είναι ταξινομημένα με χρονολογική σειρά (από τον Ιούνιο 2001 μέχρι και τον Σεπτέμβριο 2019), κατά Κεφάλαιο ή τμήμα Κεφαλαίου (σύμφωνα με τη σειρά του σχολικού βιβλίου), κατά Θέμα και κατά είδος Ερώτησης. Η μορφή του αρχείου είναι word και η μορφή της γραμματοσειράς είναι Trebuchet με μέγεθος 11pt.

Τα θέματα προέρχονται από τις πανελλαδικές εξετάσεις όλων των τύπων Λυκείων (Ημερήσια ή Εσπερινά), από το σύνολο των εξετάσεων (κανονικές, επαναληπτικές, ελληνοπαίδων εξωτερικού-ομογενείς) και απευθύνονται στους μαθητές που θέλουν να κάνουν πρακτική εξάσκηση με μια μεγάλη ποικιλία τέτοιων θεμάτων, όπως και στους συναδέλφους καθηγητές που θέλουν να τα χρησιμοποιήσουν στη διδασκαλία τους. 
Σε όποια χρονιά δεν εμφανίζονται θέματα για τα Εσπερινά Λύκεια, σημαίνει ότι έχουν δοθεί τα ίδια με τα Ημερήσια.

Μια σειρά θεμάτων του 2016 που έχουν τον χαρακτηρισμό "παλαιού τύπου" αφορά τους υποψηφίους του 2016 που έγραψαν εξετάσεις με την παλαιότερη εξεταστέα ύλη. 

Στην αρχή εμφανίζονται τα θέματα από τα κεφάλαια που παραμένουν στην ύλη. Στη συνέχεια μπορείτε να βρείτε τα θέματα από τα κεφάλαια που έχουν αφαιρεθεί από την εξεταζόμενη ύλη πρόσφατα ή παλαιότερα. (Είμαι σίγουρος ότι θα χρειαστούν στο μέλλον, τουλάχιστον κάποια από αυτά!). 
Τέλος, σας παραπέμπω σε μια πρόσφατη ανάρτησή μου, όπου μπορείτε να βρείτε τα θέματα Ηλεκτρομαγνητισμού που είχαν δοθεί στις πανελλαδικές εξετάσεις της Β' Λυκείου (Γεν. Παιδείας και Κατεύθυνσης) την περίοδο 2000 - 2004.

Η χρήση του υλικού προφανώς δεν είναι για εμπορική εκμετάλλευση. 

Θέματα από την ύλη που εξετάζεται
  • Για τις Μηχανικές Ταλαντώσεις  (40 σελίδες)  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ
  • Για τη Μηχανική Στερεού Σώματος  (87 σελίδες)  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Θέματα από την ύλη που έχει αφαιρεθεί

Για τις Ηλεκτρικές Ταλαντώσεις  (18 σελίδες)        ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Για τα Μηχανικά Κύματα  (36 σελίδες)                    ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Για τα Ηλεκτρομαγνητικά Κύματα  (23 σελίδες)      ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Για το Φαινόμενο Doppler  (15 σελίδες)                     ΠΑΤΗΣΤΕ  ΕΔΩ   


Θέματα Ηλεκτρομαγνητισμού  (17 σελίδες)  ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ


Πώς θα κατεβάσετε ένα αρχείο στον υπολογιστή σας.
  • Αριστερό κλικ στην φράση ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ (που αντιστοιχεί στο αρχείο που θέλετε). Θα μεταφερθείτε στον ιστότοπο του Dropbox (όπου είναι αποθηκευμένα τα αρχεία).
  • Αριστερό κλικ στις τρεις τελείες (...) που βλέπετε επάνω, δεξιά.
  • Αριστερό κλικ στην λέξη download.
  • Το αρχείο κατεβαίνει στο Φάκελο ΛΗΨΕΙΣ του υπολογιστή σας (ή όπου αλλού έχετε ορίσει να κάνετε λήψη των αρχείων). 
  • Αποθηκεύστε το αρχείο σε όποιο Φάκελο του υπολογιστή σάς εξυπηρετεί.

Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2019

Σαν σήμερα ... 1908, γεννήθηκε ο Σοβιετικός μηχανικός πυραύλων Βαλεντίν Γκλουσκό.


Βαλεντίν Πετρόβιτς Γκλουσκό

Σαν σήμερα, στις 2 Σεπτεμβρίου 1908, γεννήθηκε 
στην Οδησσό της Ουκρανίας ο Βαλεντίν Πετρόβιτς Γκλουσκό (ρωσ. Валенти́н Петро́вич Глушко́), ένας σπουδαίος μηχανικός και σχεδιαστής κινητήρων πυραύλων στη διάρκεια του αμερκανοσοβιετικού ανταγωνισμού στο διάστημα. Υπήρξε γενικός σχεδιαστής του επαναχρησιμοποιούμενου συγκροτήματος  διαστημικών πυραύλων "Energy - Buran", ακαδημαϊκός της Ακαδημίας Επιστημών της ΕΣΣΔ και πλήρες μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας Αεροναυτικής.

Ο πατέρας του, Pyotr Leontyevich Glushko, ήταν υπάλληλος και μητέρα του ήταν η Matrona Semeonovna. Είχε μία μεγαλύτερη αδελφή, την Galina (1907) κι ένα μικρότερο αδελφό, τον Arkady (1915).  Από την παιδική του ηλικία ο Βαλεντίν έδειξε ικανότητες στη μουσική, τη ζωγραφική και την εκμάθηση ξένων γλωσσών. 


Ο Βαλεντίν Γκλουσκό το 1934.

Από το 1919 μέχρι το 1924 σπούδασε ελασματουργός σε τεχνικό επαγγελματικό σχολείο της Οδησσού (στην IV επαγγελματική σχολή "Metal"), ενώ την ίδια περίοδο, από το 1920 μέχρι το 1922, παρακολούθησε μαθήματα βιολιού με τον καθηγητή Pyotr Stolyarsky.
Την άνοιξη του 1921, έχοντας διαβάσει δύο μυθιστορήματα του Ιουλίου Βερν, αποφάσισε ν' αφιερώσει τη ζωή του στην αεροναυτική. Ξεκίνησε με αστρονομικές παρατηρήσεις μετέχοντας σε μια ομάδα νεαρών ερευνητών. Το χειμώνα του 1922 άρχισε να μελετά το έργο του Konstantin Tsiolkovsky. Επηρεασμένος από αυτό, από το 1924 μέχρι το 1926 έγραφε σε εφημερίδες και περιοδικά άρθρα σχετικά με την εξερεύνηση της Σελήνης και πως θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν οι μηχανές του Tsiolkovsky για διαστημικές πτήσεις, διατηρώντας παράλληλα αλληλογραφία με τον ίδιο από το 1923 έως το 1930.
Μετά την αποφοίτησή του εκπαιδεύτηκε ως εφαρμοστής και στη συνέχεια ως χειριστής τόρνου. 


Το εξώφυλλο του βιβλίου "Πύραυλοι: ο σχεδιασμός
και η εφαρμογή τους" των G.E. Langemak και V.P. Glushko.

Το 1925 προσπάθησε να γραφτεί στο Πανεπιστήμιο του Λένινγκραντ (σήμερα Αγία Πετρούπολη), αλλά απέτυχε στις εξετάσεις. Έτσι, παρακολούθησε το πρώτο έτος ως απλός ακροατής. Παράλληλα με τις σπουδές του, εργαζόταν στα εργαστήρια του Επιστημονικού Ινστιτούτου P.F. Lesgaft ως εργάτης.
Το 1926 έγινε δεκτός στο δεύτερο έτος του πανεπιστημίου και ξεκίνησε να σπουδάζει φυσική και μαθηματικά. 
Την άνοιξη του 1929 ο Γκλουσκό ολοκλήρωσε τις σπουδές του με θέμα της διπλωματικής του εργασίας σχετικό με τις ηλεκτρικές προωθητικές μηχανές. Με την διατριβή του  πρότεινε ένα σχέδιο για την κατασκευή του διαπλανητικού διαστημικού σκάφους Helioraketoplan που θα λειτουργούσε με ηλιακή ενέργεια. 

Επειδή ο στρατός ενδιαφέρθηκε για τις ιδέες του, από τις 15 Μαΐου 1929 ο Γκλουσκό ξεκίνησε να εργάζεται σε ερευνητικά προγράμματα για πυραύλους στο Gas Dynamics Laboratory (GDL) στο Λένινγκραντμε επικεφαλής τον ιδρυτή του Εργαστηρίου Ν. Ι. Τικομίροφ. Στο GDL ο Γκλουσκό έφτιαξε για πρώτη φορά τον πύραυλο υγρού καυσίμου (liquid rocket engine LRE) ORM-1 και στη συνέχεια άλλες παρόμοιες μηχανές. Σήμερα, διάδοχος αυτού του Εργαστηρίου είναι ο Οργανισμός NPO Energomash.

O Βαλεντίν Γκλουσκό το 1938, όταν ήταν φυλακισμένος
στη φυλακή Butyrka της Μόσχας. 

Το 1931 ο Βαλεντίν Γκλουσκό έγινε μέλος ενός νέου τμήματος, του GIRD (Group for the Study of Reactive Motion), 
που δημιουργήθηκε στο Λένινγκραντ για τη μελέτη προωθητικών συστημάτων για τους πυραύλους.
Από το 1934 ξεκίνησε να εργάζεται στο Ινστιτούτο Έρευνας Πυραύλων (Rocket Research Institute RRI) στη Μόσχα, όπου δημιούργησε τον πύραυλο ORM-65 για το πυραυλικό αεροπλάνο RP-318 και το πυραυλικό βλήμα 212 σε σχεδίαση του Sergei Korolyov.

Το 1933-1934, ο Γκλουσκό παράλληλα με το ερευνητικό του έργο, ξεκίνησε να διδάσκει στην Ακαδημία Μηχανικών Πολεμικής Αεροπορίας N.E. Zhukovsky
Το 1935 ήταν επικεφαλής και καθηγητής στο Κεντρικό Συμβούλιο της OSOAVIAHIM για την επανεκπαίδευση των μηχανικών. 
Τον Δεκέμβριο του 1935 εκδόθηκε το βιβλίο "Πύραυλοι: ο σχεδιασμός και η εφαρμογή τους", με συγγραφείς τους G.E. Langemak και V.P. Glushko και τον Μάρτιο του 1936 δημοσιεύθηκε το έργο του Γκλουσκό "Υγρό καύσιμο για κινητήρες αεριωθουμένων".

Επαγγελματικό σημείωμα του
Βαλεντίν Γκλουσκό.

Στις 23 Μαρτίου 1938, στη διάρκεια των μεγάλων σταλινικών δικώνσυνελήφθη από την NKVD και φυλακίστηκε στην Λουμπιάνκα (εσωτερική φυλακή της NKVD) και στη φυλακή Butyrka. Κατά τη διάρκεια της ανάκρισης ο Γκλουσκό ξυλοκοπήθηκε επανειλημμένα και αναγκάστηκε να υπογράψει δήλωση ότι συμμετείχε σε μια αντισοβιετική οργάνωση που ασχολήθηκε με την αποδυνάμωση της έρευνας στην αμυντική βιομηχανία.
Στις 15 Αυγούστου 1939 καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνια εξορία σε γκουλάγκ. Ενώ υποτίθεται ότι εξορίστηκε, ο Glushko τοποθετήθηκε στη σχεδίαση αεροσκαφών μαζί με άλλους καταδικασθέντες επιστήμονες. 


Κινητήρας RD-108.

Το 1941 τοποθετήθηκε επικεφαλής σε τμήμα σχεδίασης μηχανών πυραύλων που κινούνται με υγρά καύσιμα. Τελικά απελευθερώθηκε το 1944 με ειδική απόφαση.
Το 1944 σε συνεργασία με τον Sergei Korolyov (Σεργκέι Καραλιόφ) σχεδίασαν τον κινητήρα βοηθητικών πυραύλων RD-1 KhZ.

Στο τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Γκλουσκό στάλθηκε στην Γερμανία και την Ανατολική Ευρώπη για να μελετήσει το γερμανικό πρόγραμμα πυραύλων. 
Το 1946 έγινε ο επικεφαλής σχεδιαστής του δικού του γραφείου, του OKB 456  (αργότερα NPO Energomash) και παρέμεινε στη θέση αυτή μέχρι το 1974. Αυτό το γραφείο διαδραμάτισε έναν εξέχοντα ρόλο στην ανάπτυξη των κινητήρων πυραύλων στη Σοβιετική Ένωση.

Το διαστημικό λεωφορείο Buran. 

Το 1957 ξεκίνησε τα τεστ των πυραύλων RD-107RD-108 και R-7, που αποτέλεσαν τη βάση για την εκτόξευση πολλών διαστημικών οχημάτων.
Υπό την καθοδήγηση του Γκλουσκό, αναπτύχθηκαν ισχυροί πυραυλοκινητήρες υγρού καυσίμου χαμηλού σημείου ζέσεως, οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν στις πρώτες εκτοξεύσεις σοβιετικών διαστημικών σκαφών, όπως και για την εκτόξευση πολλών στρατιωτικών πυραύλων. Μια μικρή λίστα αυτών περιλαμβάνει τους κινητήρες RD-119, RD-214, RD-216, RD-219 (για το όχημα εκτόξευσης Cosmos), RD-253 (για το 1ο στάδιο του οχήματος εκτόξευσης Proton), το πειραματικό RD-301 για τα ανώτερα τμήματα των πυραύλων και πολλοί άλλοι.
Στις 21 Μαΐου 1974, με εντολή του Υπουργού Σ. Α. Αφανάζεφ, ο Βαλεντίν Γκλουσκό διορίστηκε Διευθυντής και Γενικός Σχεδιαστής του Οργανισμού NPO Energia


Κινητήρας RD-170.

Τον Οκτώβριο 1957 του απονεμήθηκε τιμητικά ο τίτλος του Δόκτορος Τεχνικών Επιστημών, ενώ το 1958 έγινε πλήρες μέλος της Ακαδημίας Επιστημών της ΕΣΣΔ. Τιμήθηκε 2 φορές με τον τίτλο του "Ήρωα της Σοσιαλιστικής Εργασίας", 5 φορές με το μετάλλιο Λένιν, το Μετάλλιο της Οκτωβριανής Επανάστασης και πολλά άλλα μετάλλια.

Στην προσωπική του ζωή ο Βαλεντίν Γκλουσκό έκανε έναν πρώτο γάμο με την Susanna Mikhailovna Georgievskaya, που όμως δεν κράτησε πολύ. Με την δεύτερη γυναίκα του Tamara Sarkisova (αυτός ο γάμος δεν καταχωρήθηκε επίσημα) απέκτησαν μία κόρη, την  Ευγενία το 1938. Επιστρέφοντας από την Γερμανία, ο Γκλουσκό παντρεύτηκε την Magda Maksovna Glushko, καθηγήτρια Αγγλικών, με την οποία απέκτησαν δύο παιδιά, την Έλενα (1948) και τον Γιούρι (1952). Το 1959 έκανε δεσμό με την υπάλληλο της OKB-456 Λυδία Ντμιτρίβνα Πορισκόβα με την οποία απέκτησε έναν γιο, τον Αλέξανδρο (1972).
Για να τιμήσει την Λυδία Ντμιτρίβνα, ο Γκλουσκό έδωσε το όνομα "Λίδα" (Leida) σε κρατήρα της Αφροδίτης.


Ο Βαλεντίν Γκλουσκό (μέσο) με τους κοσμοναύτες
Γιούρι Γκαγκάριν (αρ.) και Πάβελ Πόποβιτς (δεξ.).

Ο Βαλεντίν Πετρόβιτς Γκλουσκό πέθανε στις 10 Ιανουαρίου 1989 στη Μόσχα, σε ηλικία 81 ετών από αθηροσκλήρωση των εγκεφαλικών αρτηριών. Θάφτηκε στο Κοιμητήριο  Novodevichy της Μόσχας.

Ο Γκλουσκό ήταν υποστηρικτής της ιδέας για δημιουργία σοβιετικής βάσης στη Σελήνη, κάτι που τελικά εγκαταλείφθηκε, μιας και τότε, το αμερικάνικο πρόγραμμα Apollo  κόντευε να τελειώσει. Τότε, για ν' ανταγωνιστεί το αμερικάνικο διαστημικό λεωφορείο, η σοβιετική κυβέρνηση πρότεινε τη δημιουργία του διαστημικού σταθμού Mir (Ειρήνη). 
Το πιο σημαντικό ίσως επίτευγμα του Γκλουσκό ως μηχανικού ήταν η δημιουργία του μεταφορικού πυραύλου "Energia" με την πιο ισχυρή στον κόσμο πυραυλική μηχανή RD-170 και το διαστημικό λεωφορείο "Buran" ("Χιονοθύελλα"). 

Γραμματόσημο της Ουκρανίας του 2003
με τη μορφή του Βαλεντίν Γκλουσκό.

Για πολλά χρόνια ο Γκλουσκό είχε εργαστεί στη σκιά του Καραλιόφ και ποτέ δεν έγινε ευρύτερα γνωστός, όσο ήταν στη ζωή. Μόνο μετά το θάνατό του και την περεστρόικα  του Γκορμπατσόφ, το τεράστιο έργο που είχε προσφέρει έγινε γνωστό.
Όπως σημείωσε ο Boris Chertok στα απομνημονεύματά του, ο Βαλεντίν Γκλουσκό διακρινόταν από υψηλή τεχνική ικανότητα, ευρύτητα πνεύματος, γενική κουλτούρα και ικανότητα ταχείας αναγνώρισης του κύριου στόχου μεταξύ διαφορετικών προβλημάτων. Ήταν ήρεμος και πάντα κατάλληλα και άψογα ντυμένος.

Η προτομή του Βαλεντίν Γκλουσκό στον τάφο
του, στο Κοιμητήριο Novodevichy της Μόσχας.

Ο Γκλουσκό (σε αντίθεση με τους έντονους ρυθμούς που ακολουθούσε ο Καραλιόφ) ποτέ δεν φώναζε στους υφισταμένους του. Στο έργο του καθοδηγείτο από την αρχή "Αν ο καθένας κάνει καλή δουλειά, το συνολικό έργο θα είναι επίσης καλό".
  

Εισαγωγή στη ΦΥΣΙΚΗ Θετικών Σπουδών Γ' Λυκείου, σε pptx.



Φυσική Γ' Λυκείου Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας.


Εξακολουθώ να πιστεύω ότι μια καλοστημένη οπτικοακουστική παρουσίαση ενός μαθήματος Φυσικής, έστω και αν αφορά την Γ' Λυκείου, μπορεί ν' αυξήσει το ενδιαφέρον των μαθητών(-τριών), με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται στην καλύτερη κατανόηση του μαθήματος και το ευκολότερο προχώρημα της μαθησιακής διαδικασίας.  

Γι' αυτό, συνεχίζω από σήμερα την ανανέωση του υλικού των παρουσιάσεων pptx με τη Φυσική της Γ' Λυκείου Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας. 

Μπορείτε να κατεβάσετε την παρουσίαση pptχ για την ΕΙΣΑΓΩΓΗ από  ΕΔΩ