Κυριακή, 23 Αυγούστου 2009

Μήπως είναι αρκετά μέχρι τώρα;

Αυτή η σκέψη μού ήρθε πριν από λίγο, έχοντας λύσει το σταυρόλεξο του Κυριακάτικου Βήματος (πάντα εύκολο) και ακούγοντας τα κανάλια να "παίζουν" ασταμάτητα τις πυρκαγιές που καίνε την Αττική για τρίτη μέρα, μαζί με την απελπισία των κατοίκων.

Έχοντας ξεκινήσει αυτή τη δουλειά την 1η Ιουλίου, χρειάστηκα αρκετές ώρες μέχρι σήμερα (τις μέρες που ήμουν στην Αθήνα) για να εμφανίσω το αποτέλεσμα που μπορεί κάποιος να δει σ' αυτό το blog. Ασφαλώς, όπως είχα επισημάνει ήδη από το πρώτο γράψιμό μου, η διαδικασία ενός blog έχει μία δυναμική τέτοια, που ποτέ δεν είναι αρκετά.

Σήμερα όμως αισθάνομαι ότι εδώ χρειάζεται να κάνω μία στάση, μιας και το κύριο αντικείμενο αυτού του blog έχει πλέον αναρτηθεί.

Υπενθυμίζω, ότι ο κύριος λόγος που έφτιαξα αυτό το blog είναι προκειμένου να προβληθεί το σύνολο της διδακτέας ύλης της Φυσικής του γενικού Λυκείου σε powerpoint (ppt).

Έτσι, όποιος(-α) συνάδελφος επιθυμεί να προσεγγίσει διδακτικά τα μαθήματα της Φυσικής με ένα διαφορετικό τρόπο, μέσω παρουσιάσεων ppt, να έχει μια πρώτη βάση στήριξης.

Ένα σημαντικό στοιχείο σ' αυτή τη διαδικασία είναι ότι έχω χρησιμοποιήσει το παρουσιαζόμενο υλικό μέσα στην τάξη, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει ένα κλίμα εμπιστοσύνης στο(-η) συνάδελφο που θα αποφασίσει να το χρησιμοποιήσει.
  • Πώς χρησιμοποιώ το υλικό στην τάξη (για συναδέλφους).

Κάνω το μάθημα στην αίθουσα του εργαστηρίου. Έχω μόνιμα εγκαταστημένο τον βιντεοπροβολέα και απέναντι κινητή οθόνη σε τρίποδα. Ο βιντεοπροβολέας συνδέεται μέσω ειδικού εξαρτήματος (τον συνοδεύει στη συσκευασία του) με τον υπολογιστή και την οθόνη του. Έτσι, έχω τη δυνατότητα να βλέπω στην οθόνη του υπολογιστή ότι προβάλλεται από τον βιντεοπροβολέα στην κινητή οθόνη.

Έχω προετοιμάσει την παρουσίαση του μαθήματος σε ppt. Χρησιμοποιώ ασύρματο ποντίκι (wireless mouse) χειρός. Έτσι, μπορώ να κινούμαι διαρκώς στην αίθουσα και να αλλάζω τις προβαλλόμενες διαφάνειες κατά βούληση, χωρίς να είμαι "κολλημένος" πίσω από τον υπολογιστή. Παράλληλα, έχω τη δυνατότητα να γράφω στον πίνακα, δίχως βέβαια να αλλάζει η διαφάνεια, αν δεν το επιλέξω εγώ.

Μ' αυτό τον τρόπο "βάζω χρώμα" στο μάθημά μου, ενώ παράλληλα το πλουτίζω με σχέδια, εικόνες, γραφικές παραστάσεις, κίνηση και βέβαια κερδίζω χρόνο.

Οπωσδήποτε υπάρχει αντίλογος και διαφωνία σε έναν τέτοιο τρόπο παρουσίασης και εγώ θα είμαι ο τελευταίος που θα διαφωνήσει σε κάτι τέτοιο, αλλά ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι "κουβαλάει όλη την αλήθεια";

Όπως περιγράφω σε προηγούμενα δημοσιεύματά μου, ο(η) κάθε συνάδελφος χρειάζεται να κατεβάσει στον υπολογιστή του τα αρχεία ppt που θέλει να χρησιμοποιήσει και να κάνει τις απαραίτητες υπερσυνδέσεις (αν υπάρχουν).

  • Η δομή του blog (ή πώς μπορώ να βρω αυτό που θέλω).

Στη δεξιά πλευρά της εμφανιζόμενης πρώτης σελίδας (πάνω δεξιά) και κάτω από τον τίτλο ΕΤΙΚΕΤΕΣ υπάρχουν ομαδοποιημένα τα αντικείμενα που έχω "ανεβάσει". Δίπλα από τον τίτλο, σε παρένθεση, φαίνεται ο αριθμός των δημοσιεύσεων. Ό,τι δημοσίευση είναι παρουσίαση σε ppt, έχει αυτό το χαρακτηρισμό σε παρένθεση, δίπλα στον τίτλο.

π.χ. 1. Θέλεις να βρεις μία παρουσίαση ppt για τη Φυσική Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας.

  • Από τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ επιλέγεις τον τίτλο "Φυσική Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας (ppt)" και κάνεις επάνω του αριστερό κλικ.
  • Υπάρχουν 4 δημοσιεύσεις που αντιστοιχούν στις 4 διδασκόμενες ενότητες του βιβλίου που χαρακτηρίζονται με πορτοκαλί χρώμα. Σε κάθε ενότητα υπάρχουν οι επιμέρους τίτλοι, με κίτρινο χρώμα, των παραγράφων για τις οποίες υπάρχουν παρουσιάσεις ppt. Κάτω από τον τίτλο της παραγράφου υπάρχει μία διεύθυνση του διαδικτύου (διεύθυνση URL). Κάνεις αριστερό κλικ σ' αυτή τη διεύθυνση. Στη συνέχεια, ακολουθείς τις οδηγίες που έχω δώσει σε προηγούμενη δημοσίευση ("Πληροφορίες για το blog και τη χρήση του") για να κατεβάσεις το υλικό.

2. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ "Πού να ψάξω - τι να βρω" μπορείς να βρεις μία ποικιλία από προτεινόμενες διαδικτυακές διευθύνσεις, που δίνουν την ευκαιρία για ψάξιμο του κατάλληλου animation ή java applet και όχι μόνο.

3. Στην ΕΤΙΚΕΤΑ "Για το CERN" υπάρχει η δυνατότητα σύνδεσης με την κεντρική σελίδα του CERN και με την Ελληνική Ομάδα εκλαΐκευσης της Φυσικής στοιχειωδών σωματιδίων.

  • Για τους μαθητές.

1. Οι μαθητές μπορούν να βρουν βέβαια τις διάφορες παρουσιάσεις ppt, αλλά επιπλέον οι μαθητές της Γ' Λυκείου Θετικής ή Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να "κατεβάσουν" όλα τα θέματα Φυσικής (Κατ/σης) των Πανελλαδικών εξετάσεων από το 2001 και μετά.

Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά κεφάλαιο, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.

π.χ. Θέλεις να βρεις τα θέματα για τις "Ηλεκτρικές ταλαντώσεις".

  • Από τις ΕΤΙΚΕΤΕΣ επιλέγεις τον τίτλο "Φυσική Γ' Λυκείου Κατ/σης (Θέματα εξετάσεων) και κάνεις πάνω του αριστερό κλικ.

Με κίτρινο χρώμα είναι γραμμένοι οι τίτλοι των επιμέρους παραγράφων των θεμάτων. Κάτω από τον τίτλο "Θέματα ηλεκτρικών ταλαντώσεων" υπάρχει μία διαδικτυακή διεύθυνση, στην οποία κάνεις αριστερό κλικ. Στη συνέχεια, για το κατέβασμα του υλικού στον υπολογιστή σου, να ακολουθήσεις τις οδηγίες που έχω δώσει σε προηγούμενη δημοσίευση ("Πληροφορίες για το blog και τη χρήση του").

2. Οι μαθητές της Γ' Λυκείου Γενικής Παιδείας μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που έχουν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2001, στη Φυσική (Γεν. Παιδείας) και στη Βιολογία (Γεν. Παιδείας). Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά παραγράφους, κεφάλαια, χρονολογική σειρά και είδος ερώτησης.

Μπορείς να "κατεβάσεις" οτιδήποτε χρειάζεσαι, ακολουθώντας τη διαδικασία που περιέγραψα προηγούμενα, στην παράγραφο 1 "Για τους μαθητές".

3. Οι μαθητές της Β' Λυκείου Γεν. Παιδείας, όπως και της Β' Λυκείου Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης μπορούν να βρουν το σύνολο των θεμάτων που είχαν δοθεί στις Πανελλαδικές εξετάσεις από το 2000 μέχρι και το 2004, στη Φυσική των αντίστοιχων μαθημάτων. Τα θέματα είναι ταξινομημένα κατά παραγράφους, κεφάλαια και είδος ερώτησης. Το κατέβασμα γίνεται όπως περιγράφεται στις προηγούμενες περιπτώσεις.

4. Ειδικά οι μαθητές της Γ' Λυκείου του 1ου Γεν. Λυκείου Χαλανδρίου μπορούν να βρίσκουν πληροφορίες για οτιδήποτε νεότερο προκύπτει, για την προγραμματισμένη εκδρομή στο CERN, στην ΕΤΙΚΕΤΑ "Για το CERN".

Στο κλείσιμο αυτού του σημειώματος να πω, ότι το περιεχόμενο του blog θα είναι υπό συνεχή διαμόρφωση-ανανέωση. Έτσι, συχνά θα εμφανίζεται ο χαρακτηρισμός νέο σε κάποια παλιά ανάρτηση στην οποία θα έχει γίνει κάποια μικρή ή μεγάλη αλλαγή. Η παλιά ανάρτηση θα αντικαθίσταται από την ανανεωμένη.

Σε μια εβδομάδα περίπου τα σχολεία ανοίγουν.

Εύχομαι στους(στις) συναδέλφους καλή χρονιά με όρεξη και κουράγιο για ότι προκύψει.

Στους μαθητές, το μόνο που έχω να ευχηθώ είναι να δείξουν κουράγιο και δύναμη, σ' αυτό το γολγοθά που τους έχουμε ετοιμάσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου