Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2015

Θερμοδυναμική και Κινητική Θεωρία των Ιδανικών Αερίων (Ι) - Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής με το πρόγραμμα Hot Potatoes



Φυσική Β' Λυκείου Θετικού Προσανατολισμού


Στην ανάρτηση υπάρχουν 25 ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής. Κάποιες από αυτές προέρχονται από το σχολικό βιβλίο και από τις υπόλοιπες, μερικές έχουν δοθεί σε πανελλαδικές εξετάσεις. 
Για να μπορέσει ν' ανταποκριθεί ο μαθητής σε όλες τις ερωτήσεις χρειάζεται να έχει ολοκληρώσει την ύλη της Θερμοδυναμικής. 
Θα ακολουθήσει και μια επόμενη σειρά παρόμοιων ερωτήσεων στο ίδιο θέμα.
Για να δείτε και να δουλέψετε με το περιεχόμενο της ανάρτησης πατήστε  ΕΔΩ .

Τετάρτη, 18 Φεβρουαρίου 2015

Ανάκλαση και Διάθλαση του φωτός (pps)



Φυσική Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας
Φυσική Γ' Λυκείου Γενικής Παιδείας

Επισημαίνω πως ό,τι είναι υπογραμμισμένο στις διαφάνειες συνδέεται με υπερσύνδεση. Βάζοντας το δείκτη του ποντικιού στην υπογραμμισμένη φράση και κάνοντας εκεί αριστερό "κλικ" θα μεταβείτε στην υπερσύνδεση ή αυτή θα κατέβει στον υπολογιστή σας.  

Μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε την ανάρτηση από  ΕΔΩ .

Κυριακή, 15 Φεβρουαρίου 2015

Σαν σήμερα... Ο θάνατος του Richard Feynman.



Σαν σήμερα, στις 15 Φεβρουαρίου 1988, ο Richard Feynman χτυπημένος από καρκίνο, άφησε το bongo του, τα σχέδια του, την επίλυση προβλημάτων φυσικής, την οικογένειά του, τους φίλους του, τους θαυμαστές του και πήρε το δρόμο για τον άλλο κόσμο. 
Ως αφιέρωμα στη μνήμη του, δημοσιεύω το γράμμα που είχε γράψει στον πρώτο του έρωτα και πρώτη του σύζυγο Arline, στις 17 Οκτωβρίου 1946, ενάμιση περίπου χρόνο ...μετά το θάνατό της (σε ηλικία μόλις 25 ετών, από φυματίωση). Το γράμμα αυτό βρέθηκε σε κλειστό φάκελο μετά το θάνατό του Feynman και περιέχεται στο βιβλίο "Letters of Note". 

  October 17, 1946

D’Arline,

I adore you, sweetheart. 

I know how much you like to hear that — but I don't only write it because you like it — I write it because it makes me warm all over inside to write it to you. 

It is such a terribly long time since I last wrote to you — almost two years but I know you'll excuse me because you understand how I am, stubborn and realistic; and I thought there was no sense to writing. 

But now I know my darling wife that it is right to do what I have delayed in doing, and that I have done so much in the past. I want to tell you I love you. I want to love you. I always will love you.

I find it hard to understand in my mind what it means to love you after you are dead — but I still want to comfort and take care of you — and I want you to love me and care for me. I want to have problems to discuss with you — I want to do little projects with you. I never thought until just now that we can do that. What should we do. We started to learn to make clothes together — or learn Chinese — or getting a movie projector. Can't I do something now? No. I am alone without you and you were the "idea-woman" and general instigator of all our wild adventures.

When you were sick you worried because you could not give me something that you wanted to and thought I needed. You needn’t have worried. Just as I told you then there was no real need because I loved you in so many ways so much. And now it is clearly even more true — you can give me nothing now yet I love you so that you stand in my way of loving anyone else — but I want you to stand there. You, dead, are so much better than anyone else alive.

I know you will assure me that I am foolish and that you want me to have full happiness and don't want to be in my way. I'll bet you are surprised that I don't even have a girlfriend (except you, sweetheart) after two years. But you can't help it, darling, nor can I — I don't understand it, for I have met many girls and very nice ones and I don't want to remain alone — but in two or three meetings they all seem ashes. You only are left to me. You are real.

My darling wife, I do adore you. 

I love my wife. My wife is dead.

Rich.

PS Please excuse my not mailing this — but I don't know your new address.


Μου άρεσε...



Το βρήκα χθες στα ΝΕΑ. Στην ενότητα ΕΠΟΧΕΣ, στη στήλη  Μια φωτογραφία πολλές ιστορίες (επιμέλεια Θανάσης Νιάρχος), ο ζωγράφος Σωτήρης Σόρογκας γράφει για την Εριφύλη από την Προύσα (τη γιαγιά του):

Κάποτε, σε μια κουδουνάτη γειτόνισσα που μπαινόβγαινε σπίτι μας είπε προστατευτικά: "Να μην ξεχνάς κόρη μου ότι η ομορφιά είναι ο πιο βιαστικός μουσαφίρης".
Συμπυκνωμένο απόσταγμα σοφίας μιας ταλαιπωρημένης Μικρασιάτισσας από την Προύσα.

Πέμπτη, 12 Φεβρουαρίου 2015

Σωματιδιακή φύση του φωτός - Θεωρία των quanta (pps)




Φυσική Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας
Φυσική Γ' Λυκείου Γενικής Παιδείας


Επισημαίνω πως ό,τι είναι υπογραμμισμένο στις διαφάνειες συνδέεται με υπερσύνδεση. Βάζοντας το δείκτη του ποντικιού στην υπογραμμισμένη φράση και κάνοντας εκεί αριστερό "κλικ" θα μεταβείτε στην υπερσύνδεση ή αυτή θα κατέβει στον υπολογιστή σας.  
Μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε την ανάρτηση από  ΕΔΩ .

Δευτέρα, 9 Φεβρουαρίου 2015

Η φύση του φωτός (pps)



Φυσική Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας
Φυσική Γ' Λυκείου Γενικής Παιδείας

Μ' αυτή την ανάρτηση ξεκινώ μια προσπάθεια να ανανεώσω τις αναρτήσεις ppt που αφορούν την ύλη Φυσικής Γεν. Παιδείας της Γ' Λυκείου, με αφορμή το γεγονός ότι τώρα πλέον διδάσκεται και στη Φυσική Γεν. Παιδείας της Β' Λυκείου.
Υπενθυμίζω πως ό,τι είναι υπογραμμισμένο συνδέεται με υπερσύνδεση. Βάζοντας το δείκτη του ποντικιού στην υπογραμμισμένη φράση και κάνοντας εκεί αριστερό "κλικ" θα μεταβείτε στην υπερσύνδεση ή αυτή θα κατέβει στον υπολογιστή σας.  
Μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε την ανάρτηση από  ΕΔΩ .

Σάββατο, 7 Φεβρουαρίου 2015

Μου άρεσε...


Από το σημερινό Βιβλιοδρόμιο στα ΝΕΑ. Ο Μανώλης Πιμπλής παρουσιάζει την τελευταία ποιητική συλλογή του κ. Γιάννη Πανούση, αναπληρωτή υπουργού Προστασίας του Πολίτη, με τίτλο Μοιρόγραφτο (Ιδιωτική έκδοση, 2014, σελ.31). 

Ευλογία;
Ευλογημένος τόπος
Ευλογημένος λαός
Ευλογημένη γλώσσα
Κι όμως δεν μπορούμε
χρόνια τώρα
να συνεννοηθούμε μεταξύ μας
(και δυστυχούμε
εν ευλογία τελούντες)

Τετάρτη, 4 Φεβρουαρίου 2015

Εισαγωγή στο Φως (pps)



Φυσική Β' Λυκείου Γενικής Παιδείας


Όποιος(-α) διδάσκει τη Φυσική Γεν. Παιδείας στη Β' Λυκείου έχει να ξεπεράσει κάποια δύσκολα προβλήματα μόλις φθάσει στο Φως. Τα προβλήματα είναι σχετικά με τον τρόπο που θα προσεγγίσουμε την ύλη που πρόκειται να διδάξουμε, αφού αρκετές από τις έννοιες που συναντάμε σ' αυτό το κεφάλαιο προέρχονται από ένα κομμάτι της Φυσικής που ποτέ στο παρελθόν δεν έχουν διδαχτεί οι μαθητές(-τριες). 
Η ανάρτηση pps που κάνω με τον τίτλο "Εισαγωγή στο Φως" προσπαθεί να "ακουμπήσει" κάποιες από αυτές τις έννοιες, έτσι ώστε ο μαθητής(-τρια) να έχει μια πρώτη επαφή, πριν τις συναντήσει στην κανονική του ύλη. 
Προφανώς, αυτή η Εισαγωγή από μόνη της, δεν μπορεί να λύσει όλα τα ζητήματα κατανόησης της διδακτέας ύλης.
Υπενθυμίζω πως ό,τι είναι υπογραμμισμένο συνδέεται με υπερσύνδεση. Όταν το ppt είναι σε κατάσταση προβολής, κάντε αριστερό κλικ με το δείκτη του ποντικιού στην υπογραμμισμένη φράση και θα μεταβείτε στην υπερσύνδεση ή θα κατέβει στον υπολογιστή σας.  
Μπορείτε να δείτε και να κατεβάσετε την ανάρτηση από  ΕΔΩ .

Κυριακή, 1 Φεβρουαρίου 2015

Μου άρεσε - Ανδρέας Κάλβος, ο μεγάλος άγνωστος.


Φανταστικό πορτρέτο του Ανδρέα Κάλβου που σχεδίασε ο Οδυσσέας Ελύτης το 1991. Η μορφή τού ποιητή, που πέθανε το 1869, δεν έχει σωθεί σε σκίτσο, προσωπογραφία ή φωτογραφία.
Χθες (31/1/2015) διάβασα στα ΝΕΑ ένα αφιέρωμα του Μανώλη Πιμπλή για την πρόσφατη έκδοση του Μουσείου Μπενάκη "Ανδρέας Κάλβος - ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ". Στο κείμενο, μεταξύ άλλων, εμφανίζεται γράμμα του ποιητή Ugo Foscolo προς τον 23χρονο τότε Ανδρέα Κάλβο, όπου στην προσπάθειά του να τον συμβουλεύσει για να βελτιώσει το γράψιμό του, γράφει:

"... δεν θα βγείτε από την μετριότητα ... παρά μόνο από τη στιγμή που θα επιδοθείτε με επιμονή και θέρμη στη μελέτη των λατίνων και αρχαίων ελλήνων συγγραφέων. Και είναι μεγαλύτερη ντροπή για μας που γεννηθήκαμε και μεγαλώσαμε μαθαίνοντας μέσα σε δύο χρόνια τη γλώσσα του Ομήρου, του Θουκυδίδη και του Πλάτωνα, να την τραυλίζουμε, όταν άλλοι, όπως τούτοι οι Γερμανοί (ανάμεσα στους οποίους ζω), ξοδεύουν τόσα χρόνια, που στο τέλος τη μιλούν και την καταλαβαίνουν καλύτερα από μας. Μα εκτός από ντροπή, είναι και μεγάλη ζημιά. Γιατί, πέρα από τους Ιταλούς, δεν πιστεύω πως άλλα πνεύματα μπορούν ποτέ να εκμαιεύσουν, είτε λόγω της ψυχρότητας της φύσης είτε λόγω της τραχύτητας της γλώσσας, τη ζωή και το πνεύμα που τόσο εύκολα μπορούμε εμείς να αντλήσουμε από τους αρχαίους εκείνους.
Βλέπω παιδί μου Ανδρέα, πώς οι Γερμανοί κάνουν την ανατομία κάθε ελληνικής ή λατινικής λέξης και ξέρουν να σου πουν για κάθε στίχο που τους απαγγέλεις, αν αυτός είναι της εποχής του Ησιόδου ή των Λυρικών ή της Αλεξανδρινής Σχολής ...... . Κι όμως δεν συγκινούνται από μια εικόνα των ποιητών εκείνων· δεν κλαίνε ποτέ· γνωρίζουν και δεν αισθάνονται· μαθαίνουν και δεν διδάσκουν· συζητούν και ποτέ δεν δημιουργούν· Φταίξιμο, ή για να το πω ορθότερα, θέλημα της Μητέρας Φύσης. Μα, αν αυτοί μπορούν να παραπονεθούν για τη φύση, η φύση θα μπορούσε να παραπονεθεί για μας, αφού μας έχει προικίσει με διαφορετική ιδιοσυγκρασία.
Κι αν ο αγρός δεν βγάζει καλό καρπό, πάει να πει ότι εμείς δεν έχουμε διαλέξει μήτε σπείρει τους σπόρους που μας άφησαν κληρονομιά οι πρόγονοί μας. 

.... Όμως, δεν ξέρουν όλοι να οργίζονται με μεγαλοψυχία, ούτε με τρόπο ωφέλιμο. 
.....Οπότε, προσέξτε μήπως, ενώ θέλετε να βρυχηθείτε σαν λιοντάρι, μήπως καταλήξετε να μιμηθείτε εκείνον τον πατριώτη μας τον Πιέρη, ο οποίος αποκάλεσε του συμπατριώτες του πρόβατα και γίδια και δεν κατάλαβε ότι ο ίδιος ήταν σκυλί και γάβγιζε, και αντί να τρομάζει τους άλλους τον έπαιρναν με τις πέτρες.
.... Θα πρέπει επίσης να προσεχθούν οι περιστάσεις και ο σκοπός: αν δηλαδή η Ιταλία άξιζε να την πει κανείς απαξιωτικά σαπισμένη, ευτελισμένη, ταπεινωμένη, η Ελλάδα, η οποία σήμερα είναι μάλλον εκβαρβαρωμένη παρά εκθηλυμένη, αξίζει λόγια διαφορετικά - και τα περιφρονητικά και επηρμένα λόγια δεν πείθουν κανέναν, αντιθέτως ερεθίζουν. ...."