Κυριακή, 29 Σεπτεμβρίου 2013

Γύρισα...

Το Τεχνολογικό Μουσείο της Βαρσοβίας (το παρελθόν)
Το Μουσείο των Επιστημών "Κοπέρνικος" (το μέλλον)
I 'm back! Μετά από ένα πολύ ευχάριστο και σίγουρα ανανεωτικό ταξίδι στην Πολωνία, είμαι πάλι πίσω, ορεξάτος. Έχω πολλές εκκρεμότητες σχετικά με τις αναρτήσεις του blog που χρειάζεται να ασχοληθώ. Είχα ξεκινήσει τις διορθώσεις πριν φύγω και πιστεύω να τις ολοκληρώσω στις επόμενες μέρες, για να μπορέσω να συνεχίσω με την παραγωγή νέου υλικού. Ευχαριστώ τους φίλους και τις φίλες που επιμένουν(!) να κάνουν κλικ στη διεύθυνση του blog. Καλώς βρεθήκαμε και πάλι. 

Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2013

Ξεκινώντας με τη ΦΥΣΙΚΗ της Α' ΛΥΚΕΙΟΥ - ΕΙΣΑΓΩΓΗ Ι, ΙΙ (pps)


Πάντα πίστευα ότι η πιο "σημαντική" (αν μπορεί να το πει κάποιος αυτό) τάξη του Λυκείου είναι η Α'. Σ' αυτή την τάξη του Λυκείου μπορεί ο(η) μαθητής(μαθήτρια) να θεμελιώσει τη γνώση για να προχωρήσει. Εδώ πρέπει να προσθέσουμε ότι ο μαθητής έρχεται (συνήθως) με όρεξη για δουλειά, μιας και πρόκειται να ξεκινήσει κάτι καινούριο, άσχετα από το γεγονός ότι στην πραγματικότητα συνεχίζει μια διαδικασία που έχει ξεκινήσει πριν από περίπου 10 χρόνια! Και βέβαια, ο μαθητής είναι ακόμη αρκετά "αγνός" και πρόθυμος να συμμετάσχει στη διαδικασία μάθησης που του προτείνει το σχολείο.
Μ' αυτές τις σκέψεις στο μυαλό, πάντα επεδίωκα να κάνω μάθημα σε παιδιά της Α' Λυκείου, χωρίς όμως να το καταφέρνω συχνά! 
Στις αναρτήσεις που θα ακολουθήσουν στη διάρκεια της χρονιάς, θα δώσω ιδιαίτερο βάρος σ' αυτές που θα αφορούν την Α' Λυκείου, αφενός όσων κατέγραψα νωρίτερα, αφετέρου γιατί από φέτος ξεκινά μια καινούρια περίοδος γι' αυτή την τάξη (νέο εξεταστικό σύστημα).
Στην 1η ώρα που συναντούσα τους μαθητές και μετά τα καλωσορίσματα, έδινα στα παιδιά δύο φυλλάδια να συμπληρώσουν.
Το πρώτο είχε τίτλο "Ερωτηματολόγιο αρχικής γνωριμίας με τους μαθητές". Το είχα διαμορφώσει στηριγμένος σ' ένα σχετικό ερωτηματολόγιο του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας (Κ.Ε.Ε.). 
Στη συνέχεια έδινα στα παιδιά ένα τεστ με ερωτήσεις που έλεγχαν κάποιες βασικές γνώσεις που είχαν αποκτήσει(;) στο παρελθόν, κυρίως από τα Μαθηματικά και που έκρινα ότι θα έπρεπε οπωσδήποτε να ξέρουν για να μπορέσουν να προχωρήσουν στην καινούρια γνώση της Φυσικής. Διευκρίνιζα οπωσδήποτε ότι δεν θα υπήρχε βαθμολόγηση αυτού του τεστ. Στο τέλος αυτού του φυλλαδίου έβαζα 10 ερωτήσεις Σωστού - Λάθους από Φυσική, που όμως οι απαντήσεις τους δεν είχαν να κάνουν τόσο με ειδικές γνώσεις από τη Φυσική, όσο με προϋπάρχουσες αντιλήψεις για ζητήματα Φυσικής. Όλες οι απαντήσεις σ' αυτές τις ερωτήσεις έχουν το χαρακτηρισμό ΛΑΘΟΣ
Αφού διόρθωνα το τεστ, μελετούσα προσεκτικά τις απαντήσεις στα δύο φυλλάδια και κρατούσα ξεχωριστά για κάθε παιδί σημειώσεις  που έκρινα ότι το χαρακτήριζαν (δηλαδή έφτιαχνα ένα είδος ατομικού φακέλου). Στη συνέχεια, ακολουθούσε προσωπική συνέντευξη με κάθε παιδί ξεχωριστά. Αυτό πάντα γινόταν μετά το τέλος των μαθημάτων της ημέρας και αφού είχε προκαθοριστεί το ραντεβού με το(τη) μαθητή(μαθήτρια). Η συζήτηση είχε πάντα έναυσμα τις απαντήσεις του παιδιού στο πρώτο φυλλάδιο και συνέχιζε με παρατηρήσεις που είχαν να κάνουν με τις απαντήσεις του στο δεύτερο φυλλάδιο.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία προσπαθούσα εγώ μεν να έχω μια πρώτη γνωριμία με κάθε ένα παιδί ξεχωριστά και το παιδί να κτίσει μια σχέση εμπιστοσύνης με μένα, βλέποντάς με ως έναν άνθρωπο που ενδιαφέρεται για αυτό που θα ακολουθήσει στη διάρκεια της χρονιάς.
Παρακάτω αναρτώ τα κείμενα αυτών των δύο φυλλαδίων.

"Ερωτηματολόγιο αρχικής γνωριμίας με τους μαθητές"

"Τεστ"

Παρακάτω κάνω 2 αναρτήσεις pps σχετικά με την ΕΙΣΑΓΩΓΗ στη ΦΥΣΙΚΗ της Α' ΛΥΚΕΙΟΥ.
Επειδή μέχρι στιγμής δεν έχει οριστεί η καινούρια διδακτέα ύλη στην Α' Λυκείου, η ύλη που αναφέρεται είναι η περσινή.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ  I            ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ                                               

ΕΙΣΑΓΩΓΗ  IΙ        ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Κυριακή, 15 Σεπτεμβρίου 2013

Μια καινούρια χρονιά ξεκινά...


Μπορεί το κάθε καινούριο έτος να ξεκινά την 1η Ιανουαρίου, όμως για την εκπαίδευση στη χώρα μας η έναρξη γίνεται κάθε Σεπτέμβριο. Να 'μαστε λοιπόν εδώ, στην αφετηρία αυτής της χρονιάς, έτοιμοι για τη συνέχεια. ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ.

Σάββατο, 14 Σεπτεμβρίου 2013

Το ΣΥΝΟΛΟ των ΘΕΜΑΤΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ (Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης) που έχουν δοθεί στις ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ από το 2001 μέχρι το 2013.

                                 
Έχει γίνει νεότερη ανάρτηση  ΕΔΩ 

Μετά τις τελευταίες εξετάσεις του Σεπτεμβρίου 2013 για τους Ελληνόπαιδες εξωτερικού, για μια ακόμη χρονιά κλείνει ο κύκλος δημοσίευσης των θεμάτων των Πανελλαδικών εξετάσεων για φέτος.
Τα θέματα όπως πάντα είναι ταξινομημένα με χρονολογική σειρά (από το 2001 μέχρι και το 2013), κατά Κεφάλαιο ή τμήμα Κεφαλαίου (σύμφωνα με τη σειρά του σχολικού βιβλίου), κατά Θέμα και κατά είδος Ερώτησης. Η μορφή του αρχείου είναι Word και έχει χρησιμοποιηθεί ο τύπος γραμμάτων Times New Roman με μέγεθος 12.
Τα θέματα προέρχονται από τις Πανελλαδικές εξετάσεις όλων των τύπων Λυκείων (Ημερήσια ή Εσπερινά), από το σύνολο των εξετάσεων (κανονικές, επαναληπτικές, ελληνοπαίδων εξωτερικού) και απευθύνονται σε μαθητές που θέλουν να κάνουν πρακτική εξάσκηση με μια μεγάλη ποικιλία τέτοιων θεμάτων, όπως και σε συναδέλφους καθηγητές που θα τις χρησιμοποιήσουν στη διδασκαλία τους.
Τα αρχεία μπορούν εύκολα και χωρίς περιορισμούς να διαβαστούν ή να εκτυπωθούν κάνοντας αριστερό "κλικ" πάνω στην ηλεκτρονική διεύθυνση που φαίνεται σε κάθε τίτλο. Μπορούν ακόμη να κατεβούν στον υπολογιστή του χρήστη κάνοντας δεξί "κλικ" στη διεύθυνση και επιλέγοντας στη συνέχεια "Αποθήκευση συνδέσμου ως ...".  Το αρχείο κατεβαίνει στο Φάκελο "Downloads" στον υπολογιστή σας και από εκεί μπορείτε να το αποθηκεύσετε όπου θέλετε.

1ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Μηχανικές Ταλαντώσεις 
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Ηλεκτρικές Ταλαντώσεις 
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

2ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Μηχανικά Κύματα
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Ηλεκτρομαγνητικά Κύματα
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

4ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Μηχανική Στερεού Σώματος
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

5ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ
Κρούσεις
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

Φαινόμενο Doppler
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ